Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.

Porträttbild på nobelpristagaren i fysik 2023 Anne L'Hullier
Lunds Tekniska Högskola/Charlotte Carlberg Bärg

”Fysikens papparazzifotografer”
Genom banbrytande forskning, som påbörjades av Anne L’Huillier redan 1987, har hon tillsammans med Pierre Agostini och Feren Krausz, lyckats fotografera elektronernas rörelse i molekyler och atomer, som beskrivs i attosekunder. En attosekund förhåller sig till en sekund som en sekund förhåller sig till hela universums ålder. Hur är det möjligt och vad kan forskningen användas till?

I sitt invigningstal förklarar Anne L’Huillier, till vardags professor på Lunds universitet, om hur experimentella metoder användes för att generera attosekundpulser av ljus för studier av elektrondynamik i materia. Tekniken kommer kunna användas till att bland annat diagnostisera tidig cancer. Den mångåriga forskningen ledde till att trion, som ibland kallas ”fysikens papparazzifotografer”, tilldelades nobelpris i fysik 2023.

– Vi ser fram emot att starta festivalen med fantastiska forskare på plats. Det blir en tvärvetenskaplig kväll som likt resten av festivalen tar upp vitt skilda ämnen, om allt från universums minsta beståndsdelar till universums största frågor, säger Jenny Hultén, konstnärlig ledare på Vetenskapsfestivalen på Göteborg & Co.

Antropologen Stefan Helmreich kommer att vara med på invigningen och föra ett panelsamtal tillsammans med Anne L’Huillier och som leds av Marni Chesterton från BBC. Stefan Helmreich forskar inom oceanografi, biologi, akustik och datavetenskap. Han har skrivit flertalet böcker, bland annat A Book of Waves, som undersöker havsvågor som former av media som bär ekologiska, geopolitiska och klimatologiska nyheter om vår planet.

Kvällens underhållning står audiovisuella konstnären och kreativa kodaren Annie Tådne för. Hon använder sig av rörlig bild, ljus och ljud tillsammans med personliga minnesobjekt för att skapa audiovisuella och performativa verk.

Detta är sjunde året i rad som Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur stöttar med ett generöst bidrag till invigningen och genom åren har fantastiska talare invigt festivalen så som Max Tegmark, Richard Dawkins och Jennifer Doudna.

– Vetenskapsfestivalen spelar en viktig roll när det gäller att göra vetenskap och forskning tillgänglig. Att fjolårets Nobelpristagare Anne L’Huillier arbetar i Lund och medverkar i årets Vetenskapsfestival är inspirerande och kan förhoppningsvis få fler unga att bli intresserade av forskning. Det är med glädje vi är med och bidrar, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande för Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Eventet är gratis och öppet för alla, men man behöver boka biljett på förhand för att delta på plats. Bokning av biljett görs på Eventbrites hemsida och släpps den 12 mars.

Invigningen av Vetenskapsfestivalen hålls på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april, med starttid klockan 17. Invigningen sänds också live på: https://www.vetenskapsfestivalen.se/

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.