Tidningsutgivarna

Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår

Dela

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

När 2023 lagts till handlingarna kan vi konstatera att investeringarna i morgonpressens tryckta och digitala kanaler har fallit fem kvartal i rad. En orolig omvärld och en pressad ekonomi för länder, företag och hushåll hade en negativ inverkan på såväl konsumenternas som annonsörernas köplust under året.

Morgontidningarnas samlade annonsintäkter summerade till 2 557,0 miljoner kronor, vilket är en minskning med 13 procent jämfört med helåret 2022. Den tryckta annonsaffären krympte med 16 procent till 1 700,2 miljoner kronor, medan de digitala annonsintäkterna sjönk med 8 procent till 856,9 miljoner kronor.

Då de tryckta annonsintäkterna minskade mer än de digitala, kom den digitala annonsaffärens andel av de samlade annonsintäkterna att öka från 31 procent 2022 till 34 procent 2023.

”2023 pressades annonsmarknaden av en kärv ekonomisk situation och morgonpressen drabbades hårdare än många andra mediekategorier. Sammantaget slog konjunkturen i stort sett lika hårt mot storstadspress som mot landsortspress. Men ser man isolerat på de digitala annonsintäkterna under 2023 så var tappet betydligt större hos storstadspressen, minus 12 procent, jämfört med landsortspressens minus 4 procent”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.

Kontakter

Länkar

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye