Sverige tar emot Tyskland i Växjö

Den 12 maj blir det en repris på bronsmatchen från herrarnas EM i slutet av januari. Den här gången är det Sverige som har hemmaplan och Vida Arena i Växjö är spelplats för landskampen mot Tyskland.

– Det är en väldigt bra motståndare som visade i EM att de är bland de bästa lagen i världen, så det blir en viktig match och ett bra test för oss i våra förberedelser inför OS i sommar, säger förbundskaptenen Glenn Solberg.

Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

De svenska herrarna tog i januari sin tredje medalj på de fyra senaste EM-turneringarna när det blev ett brons i Tyskland. Resultatet innebar också att Sverige är direktkvalificerat till såväl OS i Frankrike i sommar som VM i Danmark, Kroatien och Norge i början av 2025 och därmed slipper fem tuffa och ovissa kvalmatcher under våren.

Under vecka 11, när tolv länder gör upp om de resterande sex OS-biljetterna kommer Sverige att vara samlat i Göteborg utan att spela någon landskamp. Under VM-kvalveckan i maj (vecka 19), där 22 europeiska länder gör upp om om de återstående elva VM-platserna, kommer Sverige att möta Tyskland i en landskamp i Vida Arena söndagen den 12 maj.

– Tack vare det vi presterade på planen i januari har vi skaffat oss förutsättningar för att kunna träna mer tillsammans i stället för att spela kvalmatcher under våren. Många av spelarna har tuffa spelscheman och stora roller i sina klubblag i både de inhemska ligorna och Champions League och vi får här möjlighet att fokusera på sommarens stora mål som är OS, säger Glenn Solberg som under sina fem första mästerskap som svensk förbundskapten slutat etta (EM 2022), tvåa (VM 2021), trea (EM 2024), fyra (VM 2023) och femma (OS 2021) i mästerskapen.

Sverige har spelat i Vida Arena i Växjö vid tre tidigare tillfällen:
• Mot Tyskland (förlust, 20–26) den 3 januari 2013
• Mot Slovenien (seger, 28–24) i EM-kvalet den 29 april 2015
• Mot Bosnien och Hercegovina (seger, 27–19) i VM-kvalet den 12 juni 2016

5 823 åskådare från segermatchen mot Bosnien och Hercegovina 2016 är fortfarande gällande publikrekord i Vida Arena där regerande svenska mästaren i ishockey, Växjö Lakers, normalt huserar.

– Det har varit ett härligt tryck i Växjö båda gångerna jag spelat där och det räknar jag med att det blir den här gången också. Det är alltid kul att möta Tyskland. Dels för att det är ett väldigt bra lag, men också för att många av oss spelar i eller har spelat i Tyskland och känner till spelarna väldigt bra, säger Jim Gottfridsson som är den som har gjort flest handbollsmål i Vida Arena (14 stycken).

Sara Almkvist, vd på kommunens destinationsbolag Växjö & Co:

– Vi är glada för att vi tillsammans med Växjö HF får stå som värd för en handbollsfest. Vi har verkligen längtat efter att välkomna ett av våra mest folkkära landslag tillbaka till Växjö.

Johan Andersson, ordförande i Växjö HF:

– Det är fantastiskt att två av världens bästa landslag kommer att spela i Växjö. Det kommer att bli magiskt! Samtidigt som det kommer öka på det stora intresse som finns för handbollen såväl i Växjö som i hela regionen.

Biljetterna till Sverige–Tyskland i Vida Arena den 12 maj släpps på handboll.ebiljett.nu den 1 mars.

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.