Den som köper elbil privat går miste om statens okända miljardsubventioner
Trots att regeringen drog tillbaka klimatbilsbonusen 2022 fortsätter subventionerna att flöda till de som har möjlighet att välja en elbil, så länge ägaren inte är en privatperson. Den med så kallad tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb får nämligen kraftigt sänkt kostnad.
Det beror på att beloppet, bilens pris, som förmånsbeskattas kan skrivas ned med så mycket som 50 procent, som mest från 700 000 kronor till 350 000 kronor. Förutom att skatteintäkterna sjunker innebär det även att arbetsgivaravgifterna blir lägre. Riksförbundet M Sverige uppskattar att subventionerna totalt uppgår till 2–3 miljarder kronor årligen.
Förmånstagare kan få flera tusen kronor i månaden i rabatt på det belopp som förmånsbeskattas. M Sverige uppskattar att det under en treårsperiod, vilket är den normala innehavstiden för en tjänstebil, innebär en minst lika stor subvention som klimatbilsbonusen gjorde.
– Den som köper elbil privat måste självklart få samma rabatt på bilägandet som den som har fått bilen via sitt jobb. En sådan subvention måste komma alla till del, inte bara vissa, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Exakt hur stora belopp som subventioneras idag är svårt att få klarhet i. Varken Transportstyrelsen eller Skatteverket kan svara på subventionens totala omfattning eftersom Transportstyrelsen inte hanterar uppgifter om förmånsbeskattning och Skatteverket inte samlar in uppgifter om bilmodeller utan enbart skattegrundande belopp.
– Att tappa både skatteintäkter och arbetsgivaravgifter utan att veta vilka belopp det rör sig om och samtidigt hävda att man drar tillbaka klimatbilsbonusen för att det inte är lönsamt är raka motsatsen till att ha ordning på finanserna, menar Carl-Erik Stjernvall.
Klimatbonusen har spelat en avgörande roll för att få ut stora mängder elbilar på vägarna under senare år. Privatleasing blev attraktivt och att köra elbil inte bara klimatsmart utan även ett konkurrenskraftigt alternativ till att köra en bensin- eller dieselbil. Stödet slopades i november 2022 med hänvisning till att elbilspriserna hade sjunkit och att bonus-malus-systemet kritiserats av Riksrevisionen för att vara ineffektivt. Branschen har sedan dess vittnat om att intresset för elbilar från privatköpare är nära noll.
Trots att klimatbilsbonusen drogs in med hänvisning till att elbilar sjunkit i pris visar en genomgång av tillgängliga modeller att elbilar ofta är minst 100 000–200 000 kronor dyrare än en jämförbar bensin- eller dieselbil. Bilar som dessutom fortfarande belastas med hög malus-skatt.
Departement, regeringen och Skatteverket skriver återkommande om förmånsvärdena att nedsättningen är avsiktlig och syftar till att miljöanpassade bilar inte ska drabbas av högre förmånsvärde på grund av fördyrande miljöanpassad teknik såsom eldrift. Det visar på en medvetenhet om och förståelse för att elbilar har fördyrande teknik.
– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige kräver att regeringen skyndsamt återinför bonus för privatpersoner.
Det går inte att veta exakt vilka belopp subventionen omfattar, men en uppskattning gjord med hänsyn till bilpriser och förmånsvärde, tre års innehavstid och marginalbeskattningsnivå innebär att den enskilda många gånger betalar 1 500–3 000 kronor mindre i skatt varje månad. Under tre år kan subventionen uppgå till 70 000 kronor per bil, det vill säga motsvarande vad klimatbilsbonusen låg på.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum