Glasbranschföreningen

Rösta på dina favoriter i tävlingen om ”Sveriges bästa glasbyggnadsprojekt”

Priserna Glaspriset och Glaspärlan är instiftade för att uppmärksamma projekt där användningen av glas tydligt har bidragit till att uppfylla arkitektoniska, funktionella, innovativa och hållbara kvaliteter. Det kan vara alltifrån en hel byggnad i glas till en tekniskt avancerad glasdetalj. Nu kan du rösta på dina favoriter i tävlingen.

Priserna (statyetterna) för Glaspriset och Glaspärlan
Glaspriset och Glaspärlan 2024 avgörs på Nordbygg i april

Rösta på dina favoritprojekt

Juryn nominerar fyra finalister i respektive kategori – Glaspriset och Glaspärlan – och utser vinnarna (detta sker på stora scenen på Nordbygg i Stockholm 25 april). Men alla bidrag som skickats in presenteras på Glasbranschföreningens webbplats och deltar i tävlingen om att bli "publikens favorit".

Rösta – Glaspriset

Rösta – Glaspärlan

Omröstningen avslutas 24 april kl. 17.00 och vinnarna tillkännages på webbplatsen och i Glasbranschföreningens monter C10:41 på Nordbygg kl. 16:00 (i anslutning till den riktiga prisutdelningen).

Priserna (statyetterna) för Glaspriset och Glaspärlan
Glaspriset och Glaspärlan 2024 avgörs på Nordbygg i april

Om oss

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom glasmästeri, bilglasmästeri, glas- och metallentreprenad och konstinramning i Sverige. Föreningen har ca 500 medlemsföretag och arbetar bland annat med utbildning, arbetsgivarverksamhet, kvalitetssäkring och auktorisation. Glasbranschföreningen följer och driver centrala frågor för medlemsföretagen och ger även ut branschtidningen Glas.

Följ Glasbranschföreningen

Senaste pressmeddelandena från Glasbranschföreningen

NORDBYGG: Stort utbud av föreläsningar på Glasscenen21.2.2024 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Dagarna 23–26 april 2024 möts hela samhällsbyggarbranschen på Stockholmsmässan i Älvsjö för att kraftsamla, nätverka och utbyta erfarenheter. Samt uppdatera sig på produktnyheter förstås! På Glascenen i Glasbranschföreningens monter C10:41 håller vi seminarier om aktuella ämnen och frågeställningar. Föredragen om 30 minuter ges tre gånger om dagen. Ett koncept som är tänkt att passa mässbesökarna som vill hinna med mycket på en dag.

Grönt ljus för ny YH-utbildning till byggnadsingenjör inom glas och fasad12.1.2024 11:48:55 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Myndigheten för yrkeshögskolan resultatet över beviljade yrkeshögskoleutbildningar. Antalet beviljanden inom samhällsbyggnad och byggteknik ökar med 11 procent jämfört med 2023. Särskilt glädjande för glasbranschen är att utbildningen till byggnadsingenjör med inriktning på glas och fasad har beviljats starter och klassomgångar för de tre kommande åren, med en första planerad start till hösten 2024.

Nu öppnar anmälan till tävlingen om Sveriges bästa glasbyggnadsprojekt9.11.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

GLASPRISET OCH GLASPÄRLAN 2024 Till och med 19 januari har du möjlighet att skicka in projekt färdigställda 2022 och 2023 till tävlingen om Glaspriset och Glaspärlan 2024. En oberoende jury nominerar fyra bidrag i respektive kategori utifrån kriterierna arkitektur, funktion, innovation och hållbarhet samt utser vinnarna. Segrande arkitekter, beställare och glasentreprenörer tilldelas utmärkelserna på stora scenen under Nordbygg på Stockholmsmässan 25 april.