Sweco Sverige AB

Sweco utreder Roslagsbanans nya sträcka in till Stockholm City

Dela

Roslagsbanan, som förbinder nordostkommunerna Vallentuna, Österåker, Täby och Danderyd med Stockholm vid Östra station, ska förlängas in till city. Planen är en del av Sverigeförhandlingens storstadspaket. När projektet nu går in i nästa skede har Sweco fått i uppdrag av Region Stockholm att ta fram järnvägsplan inklusive miljökonsekvensbeskrivning och sociala värden för förlängningen. Ordervärdet uppgår till omkring 20 MSEK.

Roslagsbanan, Region Stockholm, Foto Gustav Kaiser
Roslagsbanan, Region Stockholm, Foto Gustav Kaiser

Denna utbyggnad av Roslagsbanan är en del av Sverigeförhandlingens storstadspaket, och projektet har pågått sedan 2020. Utbyggnaden innebär en förlängning av Roslagsbanan från station Universitetet norr om innerstan, in till T-centralen. Syftet är att skapa en bättre förbindelse mellan kommunerna i nordost och centrala Stockholm, samt att avlasta tunnelbanans röda linje, som inte kan ta emot fler resenärer än idag.

Detta projekt är en viktig investering i hållbarhet och samhällsnytta, som vi ser fram emot att bidra till. Genom att förbättra tillgängligheten och minska restiderna, kommer vi att se positiva effekter på både miljön och människors vardagsliv. Det är en nyckel för regionens kollektivtrafik och stadsplanering, säger Fredrik Wallner, divisionschef Transport Infrastructure Sweco

Den nya sträckan blir cirka fyra kilometer lång och kommer att inkludera två nya stationer vid Odenplan respektive T-centralen. Samtidigt är förslaget att sträckan Universitetet-Östra station tas bort, och marken kan då lämnas till andra ändamål, som exempelvis bostäder.

Swecos uppdrag omfattar framtagande av en järnvägsplan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Uppdraget startade i januari 2024 och beräknas pågå till oktober 2026.

Om Roslagsbanan

Roslagsbanan är en av de kommersiella banor i Sverige som var först ut med att elektrifieras, år 1895. Banan har likström i kontaktledningen och är den enda kvarvarande banan i Sverige med reguljär trafik som har spårvidd på 891 mm. Idag har Roslagsbanan dagligen omkring 50 000 påstigande resenärer och passerar genom sex kommuner: Stockholm, Solna, Danderyd, Täby, Vallentuna och Österåker. Den nya sträckan kommer att gå i en lång tunnel under hela centrala Stockholm.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Fredrik Wallner, Divisionschef Transport Infrastructure. Fotograf: Anna W. Thorbjörnsson
Fredrik Wallner, Divisionschef Transport Infrastructure. Fotograf: Anna W. Thorbjörnsson
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Följ Sweco Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sweco Sverige AB

Sweco tilldelas uppdrag för Bollebygdsdelen av ny järnväg mellan Göteborg och Borås18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg. Med en utbyggd järnväg skapas förbättrade möjligheter till arbetspendling på en av Sveriges mest trafikerade sträckor vilket bidrar till en mer hållbar och effektiv transportlösning i regionen.

Sweco Sverige presenterar ett stabilt resultat med förbättrad effektivitet30.10.2024 14:26:09 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Swecokoncernen kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2024. För affärsområdet Sweco Sverige uppgick den organiska tillväxten till 6 procent och EBITA ökade med 2 procent justerat för kalendereffekter, båda främst drivna av högre debiteringsgrad och högre genomsnittliga arvoden. Marknaden var stabil och den gröna omställningen drev på efterfrågan. Bostäder och kommersiella fastigheter var dock fortsatt svaga.

Ny Sweco-rapport: Äldre detaljplaner och förenklad bygglovsprövning ökar risken i klimatriskutsatta områden24.10.2024 13:15:46 CEST | Pressmeddelande

I veckan släpptes en ny utredning utförd av Sweco på uppdrag av Nationella expertrådet för klimatanpassning. Utredningen visar att en stor andel av dagens bebyggelse är utsatt för klimatrisker, dessa typer av risker analyserades inte när bebyggelsen ursprungligen planerades. Utredningen visar även att förtätning och ny bostadsbebyggelse inom dessa områden, inklusive attefallshus och annan bygglovsbefriad bebyggelse, kan öka risken för människors liv och hälsa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye