Höör mot Sävehof i cupfinal

Höörs HK H 65 och IK Sävehof möts i final i ATG Svenska cupen 2023-2024. Det står klart efter att lagen besegrat Önnereds HK respektive Kristianstad HK under första dagen av Final4 i Alingsås. Därmed blir det en finalrepris av fjolårets cupfinal.

Foto: Anton Widén. Bild: Thea Stankiewicz, IK Sävehof

Under lördagen inleddes damernas Final4 i ATG Svenska cupen säsongen 2023-2024. Fyra lag anlände till Estrad Alingsås för att göra upp i två semifinaler: Höörs HK H65 mötte Önnereds HK i semifinal 1 medan IK Sävehof drabbades samman med Kristianstad HK i semifinal 2.

Den första semifinalen var betydligt jämnare än den andra. Mötet mellan Höör och Önnered slutade 25–22 (13–12). Lagen följdes åt i målprotokollet fram till slutet av andra halvlek, då Höör, med hjälp av en storspelandes Gry Bergdahl mellan stolparna, gjorde ett matchavgörande ryck.

Bästa målskytt i semifinal 1 blev Höörs lagkapten Tilda Winberg (nio mål).

Semifinal 2 var desto mer ensidig. IK Sävehof ledde med 17–13 i paus mot Kristianstad och gjorde sedan processen kort med Skånelaget i andra halvlek. På drygt 20 minuter gick Sävehof från fyramålsledning 17–13 till ledning 30–18.

De gulsvarta från Partille spelade med hög fart och gjorde en drös mål i första och andra fas. Slutresultatet skrevs 33–24 (17–13).

Det innebär att Önnereds HK och Kristianstad HK möts i bronsmatch imorgon klockan 13:30. Klockan 16:00 möts sedan Höörs HK H 65 och IK Sävehof i final av ATG Svenska cupen. Finalen blir en repris av fjolårets final, då Sävehof och Höör möttes i ett dubbelmöte. Då gick Sävehof segrandes med totalt 66–54.

Spelschema, Final4 i Alingsås 24-25 februari:

Lördag 24 februari, 13:30: Höörs HK H 65–Önnereds HK, 25–22
Lördag 24 februari, 16:00: IK Sävehof–Kristianstad HK, 33–24
Söndag 25 februari, 13:30: Önnereds HK–Kristianstad HK (match om tredjepris)
Söndag 25 februari, 16:00: Höörs HK H 65–IK Sävehof (final)

Köp biljett till Final4 i Alingsås här: https://handboll.ebiljett.nu/Tickets/Choose/2?S=1

OM ATG SVENSKA CUPEN
ATG Svenska cupen är hela Handbollssveriges gemensamma tävling där samtliga föreningar med representationslag, damer och/eller herrar, kan anmäla sitt deltagande. Via kvalspelet i omgång 1–3 kvalificerar sig tio lag till omgång 4, dit de 22 högst rankade lagen i Sverige redan är direktkvalificerade. Efter omgång 4 spelas åttondelsfinaler och kvartsfinaler. ATG Svenska cupen avgörs under ett samlat slutspel, Final4, med semifinaler, bronsmatch och final under en helg. Mer om ATG Svenska cupen.

Sedan tidigare står det klart att SVT sänder finalfesterna i ATG Svenska cupen. Detta är första gången någonsin som ATG Svenska cupen, där samtliga representationslag i landet haft möjlighet att delta, avgörs under en finalhelg där semifinalerna spelas under lördagen och bronsmatchen och finalen på söndagen.

OM SHOOT-OUT
I ATG Svenska cupen tillämpas ett handikappsystem där lag från lägre divisioner får lägga tre shoot-out per skillnad i serienivå. Maximalt antal shoot-out för ett lag är dock satt till sex shoot-out före match. Om lagen är från samma serienivå lägger båda lagen tre shoot-out var. Detta moment genomförs före avkast i matchen och resultatet från shoot-out-omgången läggs in som inledande resultat.

TIDIGARE CUPSEGRARE, DAMER
1981:
Stockholmspolisens IF
1982: Irsta HF
1983: Irsta HF
1984: Stockholmspolisens IF
1985: HK Silwing/Troja
1986: Stockholmspolisens IF
1987: Tyresö HF
1988: Tyresö HF
1989: RP IF
1990: Tyresö HF
2022: Skuru IK
2023: IK Sävehof

Svenska Handbollförbundet (SHF) är specialidrottsförbund för handboll, utomhushandboll, beachhandboll, parahandboll och rullstolshandboll i Sverige. SHF är anslutet till Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna, Sveriges Olympiska Kommitté, Europeiska Handbollförbundet och Internationella Handbollförbundet.

Herrarnas trupp till mötena med USA och Tyskland16.4.2024 12:15:00 CEST | Pressmeddelande

Det är sista samlingen innan OS-truppen ska presenteras – i dag har förbundskaptenen Glenn Solberg presenterat de 18 spelare som han tar med hem till Norge i maj. Veckan avslutas sedan med en landskamp mot Tyskland i Växjö den 12 maj. – Jag ser fram emot en härlig vecka där vi förutom utvecklande träningar och matcher även kommer att göra andra saker som gör oss starkare som lag, säger Solberg.

21 spelare kallade till EM- och OS-kval12.3.2024 13:23:56 CET | Pressmeddelande

Först avslutas EM-kvalet och veckan efter är det dags för ett tufft OS-kval i Debrecen – totalt fem matcher väntar för för damlandslaget under de första två veckorna i april. – Vi är glada att vi redan säkrat EM-platsen så att vi kan lägga ännu mer fokus och förberedelser på OS-kvalet. Målet är självklart att åka hem från Ungern med en OS-biljett, säger förbundskaptenen Tomas Axnér som byter tre spelare efter samlingens första match.

Sverige tar emot Tyskland i Växjö26.2.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 12 maj blir det en repris på bronsmatchen från herrarnas EM i slutet av januari. Den här gången är det Sverige som har hemmaplan och Vida Arena i Växjö är spelplats för landskampen mot Tyskland. – Det är en väldigt bra motståndare som visade i EM att de är bland de bästa lagen i världen, så det blir en viktig match och ett bra test för oss i våra förberedelser inför OS i sommar, säger förbundskaptenen Glenn Solberg.