Centerpartiet föreslår hälsovårdsprogram upp till 20 år för att förbättra barn och ungas hälsa

I en motion till regionfullmäktige föreslår Centerpartiet införandet av ett regionalt hälsovårdsprogram för barn och unga från 0 till 20 år. Förslaget, som uppmanar Västra Götalandsregionen att snarast utreda och implementera programmet, syftar till att adressera den växande utmaningen med psykisk ohälsa och kroniska livsstilssjukdomar.

Genom att utveckla ett regionalt hälsovårdsprogram för barn och unga vill Centerpartiet bygga vidare på framgångarna inom mödra- och barnhälsovården för att omfatta hela uppväxten.

Cecilia Andersson, regionråd för Centerpartiet, berättar att det finns ett ökande behov av att förbättra insatserna för barn och unga genom hela uppväxten. Den ökande psykiska ohälsan och förekomsten av kroniska sjukdomar som diabetes, cancer och stroke kräver åtgärder.

- Västra Götaland, med sina 49 kommuner som sträcker sig över landsbygd, små och stora tätorter samt städer, står inför utmaningar när det gäller varierande tillgång till kompetens inom Elevhälsan och Socialtjänsten, och regionen med långvariga tillgänglighetsproblem inom BUP. Ett regionalt hälsovårdsprogram skulle tydliggöra hälsouppdraget och göra vården mer jämlik, oavsett var man bor eller vilken skolmiljö man befinner sig i, menar Cecilia Andersson.

- Att säkra en grundskoleexamen är en viktig faktor för framtida möjligheter, men i Västra Götaland lämnar cirka 16 procent av eleverna grundskolan utan gymnasiebehörighet. För vissa kommuner ligger denna siffra ännu högre, uppemot 25-30 procent. Detta är oacceptabelt! För att öka fullföljandet av studier och ge alla en god start i livet måste vi byta fokus från enbart diagnoser till individuellt anpassade insatser.

Förslaget innebär förbättrad samverkan mellan olika vård- och skolinstanser såsom mödrahälsovården, barnhälsovården, vårdcentraler inklusive UPH-mottagningar (ungas psykiska hälsa), förskolor, skolor inklusive elevhälsan, ungdomsmottagningar, barn- och ungdomspsykiatrin, tandvården och socialtjänsten. Genom att stärka banden mellan vårdcentraler och skolor samt inkludera skolläkare kopplade till programmet strävar man efter att säkerställa en jämlik tillgång till insatser.

- Vi hoppas att detta initiativ kommer att lägga grunden för en framgångsrik samverkan mellan olika aktörer inom vården och skolan, tillägger Cecilia Andersson.

Ett nationellt arbete pågår men förväntas inte vara på plats förrän om flera år. Därför anser Centerpartiet att Västra Götalandsregionen bör gå i spetsen och utveckla samarbetet med kommunerna omgående.

Motionen i sin helhet och en enkel fråga inskickad till dagens regionfullmäktige bifogas.

Centerpartiet i Västra Götaland vill ha ett tillgängligt, företagsamt och mer hoppfullt samhälle, där du själv bestämmer hur din vardag fungerar bäst. Nära vård betyder att vården ska finnas där du behöver den – på vårdcentralen, i din telefon, hemma eller på sjukhuset.

Vi i Centerpartiet vill knyta samman hela Västra Götaland. Öka närheten mellan stad och landsbygd, så att invånarna kan bo och leva i hela regionen. Och vi möter klimatutmaningarna med smarta lösningar som skapar fler jobb. När fler människor har ett jobb att gå till kan Sverige också i framtiden ha en bra välfärd och ett starkt socialt skyddsnät. Centerpartiet för Västsverige framåt

Grönblå Samverkan presenterar en satsning om 500 miljoner kronor för att korta vårdköerna inom sjukvården14.5.2024 09:33:30 CEST | Pressmeddelande

Centerpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna tilldelar i sina respektive budgetar för 2025 en engångssumma på 500 miljoner kronor till den Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden för att upphandla vårdkapacitet. Syftet är att förbättra tillgängligheten, korta köerna och öka måluppfyllelsen för vårdgarantin. Västra Götalandsregionens största utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Även om betydande resurser har tillförts har inte regionens sjukhus levererat tillräckligt mycket vård. Våra egna sjukhus spelar en central roll, men när tusentals patienter har väntat för länge på vård behöver vi överväga fler lösningar.