Helsingborgs lasarett het fråga på regionfullmäktige – men personalens upplevelser avfärdas som irrelevanta

Under dagens möte med regionfullmäktige i Region Skåne var Helsingborgs lasarett ett ämne som återkom i flera inlägg. Nedskärningar, bemanning, ekonomi, vårdköer och undersköterskornas roll var några av de ämnen som togs upp i olika former under dagen.

En av frågorna som debatterades var åtgärden att minska personalstyrkan på lasarettet med 50 undersköterskor under året, en del av besparingsplanen som mött stark kritik. Lina Myritz, själv läkare på Helsingborgs lasarett och representant i hälso- och sjukvårdsnämnden, bemötte personalnämndens moderate ordförande Linda Allansson Wester:

- Att avslå en motion om fortbildning avspeglar väl den allmänna attityd mot undersköterskor som blev så tydlig i Anders Lundströms uttalande om Helsingborgs besparingspaket, som bland annat innefattar avskaffandet av 50 underskötersketjänster. ”Vi sparar på sånt som inte påverkar patienterna” hette det då. Ett uttalande som fick många av mina undersköterskekollegor på just Helsingborgs lasarett att häpna. Som att undersköterskorna var någon slags prydnad, en onödig lyx som utan påverkan på patienters säkerhet eller upplevelse enkelt kan avlägsnas. Vänsterpartiet håller inte med, sa Lina Myritz, och fortsatte:

- Vi menar att undersköterskan har en central roll i att säkerställa bästa möjliga vård och omvårdnad för den enskilda patienten, för upprätthållandet av maximal patientsäkerhet, för att teamet runt patienten ska vara komplett och välfungerande. Alla som någonsin haft förmånen att arbeta med en erfaren undersköterska som med full situationsmedvetenhet läser ens tankar och ser till att allt flyter vet att den personen bokstavligen kan betyda skillnaden mellan liv och död i en kritisk situation.

Hänvisningen till det dagliga arbetet på lasarettet och de upplevelser personalen gör i sitt arbete togs dock inte väl emot. Linda Allansson Wester försäkrade att alla yrkeskategorier och arbetslaget var viktiga, men att ”personliga anekdoter” från Helsingborgs lasarett inte hör till frågan.

Helsingborgs sjukhusnämnds ordförande, Anders Lundström (Kd), fick också frågor av Peter Ahlbom, Vänsterpartiets representant i hälso- och sjukvårdsnämnden. Lundström menade att nämndens mål är att hålla den budget som regionstyrelsen gett dem, det vill säga samma styre som han själv tillhör och vars fördelning till sjukhuset ligger på ett minus av 450 miljoner kronor.

Beslutet att minska antalet undersköterskor under året står fast, dessvärre jämte det faktum att lasarettet antingen behöver mer pengar för att kunna genomföra sin verksamhet eller tvingas till än hårdare besparingar – 250 miljoner ytterligare. Mycket pekar på att Helsingborgs lasarett kommer att figurera i regionfullmäktige även framöver.

Lina MyritzRepresentant i primärvårdsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.