Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).

Tesla-konflikten kommer att skriva in sig i historieböckerna som en av de längsta konflikterna i efterkrigstiden. Konsekvenserna för de varslade företagen varierar stort, men verkstäder som reparerar Tesla-bilar tillhör de hårdast drabbade.
-Vi ska komma ihåg att det här handlar om verkstäder som har kollektivavtal, som har gjort allting rätt och som även har investerat i den gröna omställningen. Nu drabbas de inte bara ekonomiskt, blockaden sätter också käppar i hjulet för deras framtidssatsningar, säger Annika Nordin, avdelningschef för arbetsgivarfrågor och juridik på Transportföretagen.
Samtidigt rapporteras i media att endast en tredjedel av de anställda på Tesla deltar i strejken.
-Den svenska rätten till stridsåtgärder är ett vasst vapen som måste användas med omsorg. Det rimliga vore nu att fackförbunden fokuserar sina ansträngningar på åtgärder som direkt påverkar TM Sweden AB och ger övriga företag arbetsfred, säger Annika Nordin.
Sympatiåtgärder får ofta stora och svåröverblickbara konsekvenser för de enskilda företagen. Transportföretagen ger som alltid rådgivning och stöd till de varslade medlemsföretagen när det gäller hur varslet ska tolkas, möjligheterna att begära dispens från facket och hanteringen av konfliktersättning från Svenskt Näringsliv. Till skillnad från varsel under avtalsrörelsen, gäller dock konflikten inte en förhandling mellan något av Transportföretagens förbund och en arbetstagarorganisation. Istället är den grundläggande konflikten mellan IF Metall och TM Sweden AB.
-Vi har löpande kontakt med alla varslade medlemsföretag. Det är frustrerande att de används som slagträ i en konflikt som de själva inte är inblandade i eller kan påverka. Tesla rundar enkelt stridsåtgärderna och använder verkstäder som inte har kollektivavtal, samtidigt som de får stora konsekvenser för de varslade företagen som har kollektivavtal. Så här kan det inte fortsätta.
-Den svenska modellen bygger på att arbetsmarknadens parter når lösningar genom kollektivavtal. Vi ser gärna att även Tesla är en del av detta. Varslen i det här fallet slår tyvärr hårdast mot de företag som faktiskt står upp för den här modellen, avslutar Annika Nordin.
Fakta: Så fungerar sympatiåtgärder
- En sympatiåtgärd är en ”stridsåtgärd till stöd för en annan lovlig konflikt”. Det betyder att när ett fackförbund har varslat om konflikt, exempelvis för att sätta tryck på ett företag att teckna kollektivavtal, kan andra fackförbund stötta den konflikten genom att också varsla om stridsåtgärder.
- Facket kan varsla om sympatiåtgärder även när de är bundna av ett kollektivavtal med fredsplikt. Så länge den så kallade primärkonflikten pågår, har de rätt att använda sympatiåtgärder.
- Fackförbundet väljer ensamt vilka stridsåtgärder de vill varsla om och vilka arbetsplatser som ska omfattas av konflikten. Transportföretagen kan inte påverka varslets utformning, så länge det följer lagens regler om stridsåtgärder.
- Transportföretagens förbund har inte möjlighet att delta i någon förhandling eller medling med de fackföreningar som har varslat om sympatiåtgärder. Alla förhandlingar och all medling sker mellan parterna i den så kallade primärkonflikten, i det här fallet IF Metall och TM Sweden AB.
Kontakter
Johan HasslowTf Pressansvarig
Tel:072-228 60 99johan.hasslow@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum