Mjölkpriset till Arlabönderna höjs i mars
Från och med i morgon får bönderna inom Arla mer betalt för sin mjölk. Priset höjs med 11,1 öre både för konventionell och ekologisk mjölk.
Efter att ha lämnat priset oförändrat i februari, höjer nu Arla kilopriset med 11,1 öre för både konventionell och ekologisk mjölk. Det betyder att det så kallade a contopriset i mars blir 494,6 öre per kilo för konventionell mjölk och 561,6 öre per kilo för ekologisk.
– Mjölkböndernas marginaler är små och varje öre räknas, inte minst efter förra årets extremväder och rekordhöga ränteläge. Därför är det viktigt och bra att vi har möjlighet att höja mjölkpriset till våra ägare, så att de kan fortsätta driva sina gårdar och fylla hyllorna i mataffärerna med mjölk, yoghurt, ost och andra näringsrika mejeriprodukter, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige, och fortsätter:
– All vinst Arla gör går tillbaka till våra ägare. Genom att köpa våra produkter värnar du inte bara svenska gårdar där korna mår bra. Du bidrar också till öppna landskap, biologisk mångfald, stärkt krisberedskap, en levande landsbygd, tusentals jobbtillfällen och ett av världens mest hållbara lantbruk.
I går röstade Arlas högsta demokratiska organ ja till att betala ut en efterlikvid, utdelning, på 270 miljoner euro till Arlabönderna, varav cirka 440 miljoner kronor går till bönderna i Sverige.
Detta påverkar mjölkprisets utveckling
- De globala mjölvolymerna fortsätter att minska, men ökar i vissa regioner. Mjölkvolymerna inom EU väntas öka mot bakgrund av de förväntade säsongsökningarna under våren.
- Dagligvaruhandeln fortsätter att återhämta sig.
- Medan de europeiska råvarumarknaderna är stabila eller faller något har de globala råvarumarknaderna haft en uppgång under den senaste tiden.
- Ekologiskt: I likhet med den konventionella marknaden fortsätter marknaden för ekologiska produkter att återhämta sig.
Marknadsöversikt
Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna fortsätter att minska, men ökar i vissa delar av världen. Nedgången i EU och Storbritannien var större än väntat i november. Produktionen sjönk med 1,7 procent jämfört med samma månad förra året. I USA ökade invägningen i december med 0,6 procent, och på Nya Zeeland med 2,6 procent jämfört med i fjol.
Ost: Marknaden för hårdost är stabil.
Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver går åt olika håll i olika delar av världen. På Nya Zeeland pekar trenden uppåt för både helmjölks- och skummjölkspulver, i takt med att volymerna minskar säsongsmässigt och El Niño börjar påverka betesmarkerna. I Europa har priserna däremot gått ner lite på senare tid, eftersom högsäsongen snart börjar.
Smör: Smörpriserna fortsätter att vara volatila. Ett mycket starkt resultat vid det senaste handelstillfället på Global Dairy Trade, GDT, gav Oceanien förstaplatsen med det dyraste smöret i världen.
Fakta om Arlas mjölkpris
Arlas 8 000 mjölkbönder, varav 2 000 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.
A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det justeras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna.
För att uppmuntra och finansiera åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen på gårdarna betalas sedan augusti 2023 en hållbarhetsersättning ut till den enskilda bonden tillsammans med det månatliga a contopriset. Målet är att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.
All vinst Arla gör går tillbaka till bönderna. Vid årsbokslutet delas resultatet upp i tre delar:
- Efterlikvid: betalas ut direkt till bonden.
- Individuell konsolidering: sätts in på ett individuellt konto för varje bonde och betalas ut när man väljer att sluta som Arlamedlem.
- Kollektiv konsolidering: pengar som återinvesteras i Arla för att utveckla företaget.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla höjer mjölkpriset till bönderna i maj30.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med i morgon får bönderna inom Arla mer betalt för sin mjölk. Priset höjs med 5,2 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum