Schibsted

SvD Kompakt fyller nytt behov – över 25 000 har hittills signat upp

Dela

SvD Kompakt lanserades i höstas som en helt ny nyhetstjänst i Sverige. Ambitionen var att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Fem månader senare har över 25 000 prenumeranter signat upp och responsen från användarna är överväldigande.

På några månader har det som började som ett experiment blivit en publiksuccé. Över 25 000 har signat upp sig för den nya nyhetstjänsten SvD Kompakt. Illustration: Sebastian Toussaint/SvD
På några månader har det som började som ett experiment blivit en publiksuccé. Över 25 000 har signat upp sig för den nya nyhetstjänsten SvD Kompakt. Illustration: Sebastian Toussaint/SvD

SvD Kompakt var ett experiment när det lanserades i september i fjol, tjänsten hade tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll.

– Men det här resultatet hade vi inte vågat drömma om. På bara några månader har över 25 000 signat upp som SvD Kompakt-prenumeranter och det utan några omfattande marknadsinsatser. Det är över all förväntan och långt över våra mål, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.

SvD Kompakt har flera syften: att fylla ett tomrum där traditionella nyhetssajter inte nått fram, men också att nå ut till en tydlig grupp av mestadels yngre personer, inte minst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som önskar en produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar. 

I SvD Kompakt presenteras nyheterna enkelt, sammanfattat och inte sällan med en tydlig personlig avsändare. Ofta är den journalistiska stilen avslappnad, humoristisk och grundad i internetkultur.

Johan Silfversten Bergman är redaktionell utvecklingschef och har ansvarat för arbetet med SvD Kompakt.

– Det här ett nytt sätt att skriva nyheter, som vi utvecklar tillsammans med våra läsare. Våra redaktörer mixar och blandar ett flöde med både breaking news och det du kanske inte visste att du behövde veta. Vi har ofta storys som bryter av mot det många upplever som ett negativt nyhetsflöde. Det är fantastiskt att det uppskattas så och det känns som att vi hittat en bra väg framåt för att nå ut till fler och få fler att upptäcka SvD, säger Johan Silfversten Bergman.

Läsarnas feedback är överväldigande positiv och samstämmig. Många lyfter fram Kompakts inbjudande språk men också innehållsmixen och att de uppskattar att tjänsten också innehåller positiva nyheter, utan att för den skull väja för de tunga nyheterna.

– Det är sällan vi möts av sådan samstämmighet i reaktionerna från våra användare. Jag tror att det säger något om det behov som idag finns av en annan och ny typ av journalistik – men det visar också på behovet av innovation och nytänkande hos oss som jobbar med journalistik och vikten av att inte göra som man alltid gjort, säger Lisa Irenius.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Redaktörerna som sätter tonen. Ellen Hemmingsson, Wilma Backman, Matilda Lundberg och Nichlas Alsing Pettersson.
Redaktörerna som sätter tonen. Ellen Hemmingsson, Wilma Backman, Matilda Lundberg och Nichlas Alsing Pettersson.
Ladda ned bild
På några månader har det som började som ett experiment blivit en publiksuccé. Över 25 000 har signat upp sig för den nya nyhetstjänsten SvD Kompakt. Illustration: Sebastian Toussaint/SvD
På några månader har det som började som ett experiment blivit en publiksuccé. Över 25 000 har signat upp sig för den nya nyhetstjänsten SvD Kompakt. Illustration: Sebastian Toussaint/SvD
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye