SvD Kompakt fyller nytt behov – över 25 000 har hittills signat upp
SvD Kompakt lanserades i höstas som en helt ny nyhetstjänst i Sverige. Ambitionen var att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Fem månader senare har över 25 000 prenumeranter signat upp och responsen från användarna är överväldigande.
SvD Kompakt var ett experiment när det lanserades i september i fjol, tjänsten hade tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll.
– Men det här resultatet hade vi inte vågat drömma om. På bara några månader har över 25 000 signat upp som SvD Kompakt-prenumeranter och det utan några omfattande marknadsinsatser. Det är över all förväntan och långt över våra mål, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
SvD Kompakt har flera syften: att fylla ett tomrum där traditionella nyhetssajter inte nått fram, men också att nå ut till en tydlig grupp av mestadels yngre personer, inte minst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som önskar en produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.
I SvD Kompakt presenteras nyheterna enkelt, sammanfattat och inte sällan med en tydlig personlig avsändare. Ofta är den journalistiska stilen avslappnad, humoristisk och grundad i internetkultur.
Johan Silfversten Bergman är redaktionell utvecklingschef och har ansvarat för arbetet med SvD Kompakt.
– Det här ett nytt sätt att skriva nyheter, som vi utvecklar tillsammans med våra läsare. Våra redaktörer mixar och blandar ett flöde med både breaking news och det du kanske inte visste att du behövde veta. Vi har ofta storys som bryter av mot det många upplever som ett negativt nyhetsflöde. Det är fantastiskt att det uppskattas så och det känns som att vi hittat en bra väg framåt för att nå ut till fler och få fler att upptäcka SvD, säger Johan Silfversten Bergman.
Läsarnas feedback är överväldigande positiv och samstämmig. Många lyfter fram Kompakts inbjudande språk men också innehållsmixen och att de uppskattar att tjänsten också innehåller positiva nyheter, utan att för den skull väja för de tunga nyheterna.
– Det är sällan vi möts av sådan samstämmighet i reaktionerna från våra användare. Jag tror att det säger något om det behov som idag finns av en annan och ny typ av journalistik – men det visar också på behovet av innovation och nytänkande hos oss som jobbar med journalistik och vikten av att inte göra som man alltid gjort, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum