Nu visas bilderna från samarbetet mellan IKEA och Annie Leibovitz

Förra året fick den världsberömda fotografen Annie Leibovitz rollen som den första IKEA Artist in Residence. Med det kom uppdraget att tolka insikter från IKEA Life at Home-rapporten och omvandla dem till porträtt av tjugofem personer i sju länder. Nu visas bilderna för första gången och tre av de porträtterade hemmen är svenska.

Fyra ungdomar sitter under en loftsäng. En av dem sitter i en soffa, en på golvet och en tredje på en stol. Personen på stolen har den fjärde personen i sitt knä.

För att bättre förstå livet hemma genomför IKEA sedan tio år tillbaka varje år en Life at Home- rapport. Under det senast decenniet har fler än en kvarts miljon människor i fler än fyrtio länder intervjuats om livet hemma. En av de mest utmärkande egenskaperna för rapporten är att den undersöker hur människor känner för sitt hem, inte bara hur de lever sitt liv där.

Insikter från livet hemma ligger till grund för bilderna

En av insikterna som kommit fram är att 48 procent av respondenterna globalt inte känner att deras liv hemma reflekteras i media. Denna insikt och utmaning inspirerade till ett samarbete med den världsberömda amerikanska fotografen Annie Leibovitz. Annie Leibovitz är den första IKEA Artist in Residence, och hon har det senaste året dokumenterat människors verkliga liv i deras hem – allt baserat på insikter från Life at Home-rapporten.

– Vi försöker förändra det faktum att människor inte känner igen sig i hur livet hemma porträtteras i media. Genom utställningen av Annie Leibovitz porträtt som hon tagit inom ramen för IKEA Artist in Residence så ger vi scenen till nya röster, nya sätt och nya perspektiv att skildra livet hemma. Vi vill att utställningen ska inspirera människor att göra sitt hem till ett hem som respekterar och speglar deras unika personlighet", säger Marcus Engman, Creative Director på Ingka Group (IKEA Retail).

En%20man%20sitter%20i%20en%20studio%20och%20drejar.%20Framf%F6r%20sig%20arbetar%20han%20med%20en%20gul%20vas%20och%20l%E4ngs%20v%E4ggen%20st%E5r%20rader%20av%20vaser%20och%20krukor%20i%20lera.

Fångar motivens inre

Annie Leibovitz är känd för sin förmåga att fånga sitt motivs inre liv och porträttserien visas idag för första gången vid eventet IKEA+ under modeveckan i Paris. Samlingen innehåller tjugofem porträtt av människor och hem i Tyskland, Indien, Italien, Japan, Sverige, Storbritannien och USA och utställningen finns också att se digitalt.

Om de svenska hemmen som porträtterats

Cal Orre, Stockholm

Att dela med sig är att bry sig om

På ett plan är Cal Orres liv hemma inte annorlunda än andra människors. Men HBTQ-aktivisten, som bor med sina två medföräldrar och sitt barn i en Stockholmsförort, säger att det dagliga livet kan vara annorlunda på grund av en poly-relation i deras hem.

Elaf Kamil, Göteborg

Ett nytt liv i Sverige

Elaf Kamil och hennes syster Sarah är födda i Irak och uppvuxna i södra Sverige där de byggde upp ett nytt liv genom att lära sig om svensk kultur, upptäcka brevlådor och hitta äventyr på IKEA.

Ludvig Haav, Malmö

Meningsfulla liv, meningsfulla hem

Ludvig Haav är visionen och kraften bakom ett nyligen etablerat co-housing-projekt  i Malmö. Genom att omdefiniera standarddefintionen av “hem”, erbjuder projektet världen ett alternativt sätt att leva och bo i.

Maria Arrechea, Tyskland
En man sitter i en studio och drejar. Framför sig arbetar han med en gul vas och längs väggen står rader av vaser och krukor i lera.
Yusuke Onimaru, Japan

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.