Rekord på nödnumret och stor efterfrågan på krisinformation – så blev året på 112
Samtalen till nödnumret 112 fortsätter att öka. Under 2021 inkom drygt fyra miljoner samtal till 112, vilket motsvarar en ökning med 21 procent under de senaste sex åren. Samtidigt har svarstiderna på nödnumret ökat till följd av ökat tryck. Idag överlämnar SOS Alarm den årliga verksamhetsrapporten, 112-rapporten, till regeringen.

- Vi ser en helt ny normalnivå av samtalstryck på Sveriges nödnummer. Det är ett symptom på en samhällsutveckling med ett ökat vårdbehov hos allmänheten men också effekter av extremväder och ökad kriminalitet och otrygghet. Det allt högre trycket på 112 utmanar alarmeringsfunktionen vilket innebär att verksamheten behöver skalas upp och därmed också ersättningen enligt alarmeringsavtalet, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Samtalsvolymerna har parkerat på en betydligt högre nivå än tidigare och bör nu betraktas som en ny normalnivå. Historiskt har SOS Alarm kunnat förutse belastningen genom att titta på antalet samtal för jämförbara datum och veckodagar och planera bemanningen därefter. Detta blir allt svårare i takt med nya samhällsmönster. Under 2021 uppkom fler oförutsägbara samtalstoppar som periodvis skapade ett mycket högt tryck på kort tid.
Sedan 2015 har samtalen ökat med 21 procent, något som kan sättas i relation till befolkningstillväxten på 6 procent under motsvarande period. Den genomsnittliga samtalsvolymen per dygn passerade för första gången 11 000 samtal. Varje minut inkom 7,7 samtal till 112.
Samtidigt som antalet samtal till 112 ökar ligger andelen felaktiga samtal på en fortsatt hög nivå. Av alla besvarade samtal utgjordes nästan 33 procent av samtal som inte borde ringts till nödnumret.
Ökat vårdbehov driver fler nödsamtal
Medan antalet 112-samtal som förmedlas till polis och räddningstjänst inte visar tecken på någon påtaglig ökning stiger efterfrågan på vårdinformation i samhället i stort, vilket också avspeglar sig i antalet vårdsamtal till 112. Ökningen kan härledas till en viss pandemieffekt men delvis också till nya beteendemönster i vårdsamtalen. Andelen vårdsamtal ökar och blir längre, och bedömningen blir alltmer komplex. Av alla samtal med vårdrelaterade ärenden bedömdes 22 procent vara icke-akuta vårdbehov, dvs ärenden utan behov av akut ambulans. Dessa samtal hänvisades därför till annan vårdinstans. Under 2021 inkom 34 000 fler icke-akuta vårdärenden jämfört med 2019.
Fler samtalstoppar
En annan trend under 2021 är så kallade plötsliga anropstoppar. Det är anhopningar av icke-relaterade händelser under kort tid med över 50 inkommande samtal under en femminutersperiod. Någon enkel förklaring till fenomenet finns inte, men särskilda väderförhållanden – i synnerhet under sommarmånaderna med vackert väder – är en faktor som gör att fler drabbas av olyckor. Dock har denna tendens inte bara varit gällande under sommarmånaderna, även om mönstret framför allt var tydligt i juli. Även under oktober månad hade SOS Alarm många anropstoppar, vilka är svåra att prognosticera och därmed bemanna för.
Högre medelsvarstid
Medelsvarstiden för 2021 landade på 15,4 sekunder, en uppgång med 6,2 sekunder jämfört med 2020. Målet är att besvara 112-samtalen inom 8 sekunder i genomsnitt.
Allmänhetens förtroende för SOS Alarm och nödnumret är fortsatt starkt trots ett ökat tryck på 112 och längre svarstider. Det visar de kvartalsvisa undersökningarna om förtroende och kännedom om SOS Alarm, som Mistat genomför. Flera år i rad har resultatet av undersökningarna visat på högt förtroende från allmänheten och i år var inget undantag. På frågan om förtroende för SOS Alarm blev det genomsnittliga resultatet under året 86, 4 av 100, vilket är ett bevis på att allmänheten fortsatt tycker att SOS Alarm klarar av samhällsuppdraget på ett bra sätt.

Fortsatt stor efterfrågan på krisinformation
Det nationella informationsnumret vid stora olyckor och kriser, 113 13, har fortsatt haft en hög inströmning av samtal. Under förra året inkom över 545 500 samtal. Det är en minskning jämfört med 2020 (690 000 samtal), men en dramatisk ökning sedan 2019 då samtalsvolymerna låg på drygt 10 000 samtal per år.
Allmänhetens kännedom om 113 13 har ökat från 46 procent innan pandemin till nästan 60 procent 2021. Behovet av krisinformation är fortsatt stort och det är positivt att allt fler känner till att numret finns eftersom det bidrar till att avlasta 1177 Vårdguiden och stötta myndigheternas informationsgivning till allmänheten.
Under 2021 begärdes och utlöstes Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) 32 gånger, jämfört med 42 gånger 2020. I samtliga fall utom ett skickades VMA-meddelandet ut via SMS till mobiltelefoner inom det berörda området. Utomhusvarningen Hesa Fredrik användes inte i något fall. Det vanligaste typfallet rörde brand på industri med hälsofarlig rök.
Bifogat finns 112-rapporten i sin helhet. I rapporten finns även regional statistik för 2021.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Pontus Lindqvist blir ny CIO på SOS Alarm19.11.2025 14:41:58 CET | Pressmeddelande
Efter nyår börjar Pontus Lindqvist som ny IT-chef/CIO på SOS Alarm. Pontus kommer närmast från Nordens största kollektivtrafikbolag, där han haft motsvarande roll.
Information med anledning av falska sms5.9.2025 15:44:56 CEST | Pressmeddelande
Just nu florerar falska sms om Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, med information som påstås komma från SOS Alarm.
Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.
Nya ledamöter i SOS Alarms styrelse23.4.2025 13:01:00 CEST | Pressmeddelande
Under SOS Alarm Sverige ABs årsstämma den 23 april 2025 har Dan Ericsson och Christine Rankin valts in som nya ledamöter i bolagets styrelse. Ulrica Messing omvaldes till styrelseordförande. Detta gäller fram till nästa årsstämma.
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum