Undervisning i expressiv dans handlar om rörelseutforskande
Christopher Engdahl har i sin avhandling fokuserat på undervisning i expressiv dans. Hur upplevs den av lärarstudenterna och hur undervisas den inom idrottslärarutbildningen?
– Expressiv dans utvecklar till exempel kroppslig kompetens. Elevens eller studentens egna uttryck står i fokus och det ger även en förmåga att möta nya sätt att röra på sig och skapa nya rörelseerfarenheter, säger Christopher Engdahl.
Resultaten visar att lärarutbildares lektioner skulle kunna innefatta ett utforskande i rörelse utan att nödvändigtvis bestämma vad studenternas utforskande ska resultera i för rörelser och rörelseuttryck. Utforskandet påverkas av faktorer som att lärarna kan guida studenterna till en trygg och lärande miljö, och samtidigt kommunicera tydliga ramar kring uppgifterna med begrepp som är hanterbara för studenter.
– Det är viktigt att få fram en lekfullhet för att få studenterna att kunna komma in i ett utforskande, snarare än att direkt ge dem metoder att använda när de själva undervisar skolelever i idrott och hälsa.
För att få deltagare i studien med rätt kompetens har Christopher Engdahl åkt runt i åtta städer som har idrottsutbildningar på högskolenivå och intervjuat lärarutbildare som undervisar i expressiv dans. Han har även under sju tillfällen själv undervisat studenter i expressiv dans och använt sig av insikter från intervjustudien för att undersöka hur studenterna upplever undervisningen.
– Expressiv dans är något nytt för många studenter och därför är det obekant och obestämt för dem. Det har varit väldigt givande för mig att få möjlighet att använda mig av avhandlingens praktiska resultat för att ge mig ytterligare insikter om hur den kan användas.
Christopher Engdahl vill att resultaten ska bidra till en ökad förståelse för och kunskap om expressiv dansundervisning inom Idrott och hälsa-ämnet.
– Om idrottslärare är motiverade att undervisa i expressiv dans, lämnas de ofta ensamma när de ska hitta lämpliga undervisningsmetoder. De vittnar om bristande erfarenhet av dans och dansundervisning, och de kan känna sig obekväma med att inkludera dans i sin undervisning. Därför vill jag att resultaten ska användas inom undervisning i idrottslärarutbildningar, både i Sverige såväl som internationellt, för att bidra till insikter om hur undervisning kan uppmuntra idrottslärarstudenter, och även elever i skolan, att engagera sig i ett undervisningsområde som kan vara obekanta för dem.
Avhandlingen ”Obestämdhet i expressiv dans: Om undervisning i expressiv dans i idrottslärarutbildning” finns att läsa i GIH:s publiceringsdatabas.
För mer information kontakta:
Christopher Engdahl, högskoleadjunkt GIH, christopher.engdahl@gih.se, tel: 08-120 53 779
Suzanne Lundvall, handledare professor Göteborgs universitet, e-post:suzanne.lundvall@gu.se, tel: 073-368 68 87
Nyckelord
Kontakter
Louise EkströmKommunikatör press PR
Tel:+46 70 202 85 86Tel:+46 8-120 53 711louise.ekstrom@gih.seBilder
Om oss
Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, prestationsutveckling, fysisk aktivitet och hälsa. GIH ligger centralt i Stockholm i nära anslutning till Stockholms Stadion och ett stort idrotts-och friluftsområde.
På GIH utbildas lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsopedagoger, sport managers, idrottsvetare och forskare. GIH bedriver forskning inom idrottsvetenskap med fokus på ”människan i rörelse” samt är ett så kallat Riksidrottsuniversitet med goda möjligheter att kombinera studier med elitidrott.
Forskningen håller hög kvalitet, är samhällsrelevant och bedrivs ofta i nära samarbete med andra lärosäten och intressenter i samhället, på både nationell och internationell nivå. GIH har idag 160 medarbetare och cirka 1 400 studenter.
Följ Gymnastik- och idrottshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Gymnastik- och idrottshögskolan
Anställda i företag med hög lönsamhet och låg personalomsättning är överrepresenterade i hälsoundersökningar6.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, har forskare undersökt deltagandet i den mest använda hälsoundersökningen på svenska arbetsplatser under 1995–2021.
Försämrad kondition kan öka risk för depression, ångest, stroke och demens18.9.2024 07:59:27 CEST | Pressmeddelande
En ny omfattande studie från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, visar att förändringar i konditionsnivå över tid är associerat med risken för att utveckla depression, ångest och cerebrovaskulära sjukdomar.
Det är lättare att motionera och träna utomhus än inomhus3.6.2024 08:25:12 CEST | Pressmeddelande
En ny studie vid GIH summerar två amerikanska och två svenska studier, och finner att det är lättare att motionera och träna utomhus än inomhus.
Elever på ishockeygymnasium är positiva till att bli mer aktiva i undervisningen24.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Doktorand Sara Ridderlund har i sin licentiatuppsats fokuserat på undervisning på ett ishockeygymnasium. Resultatet i studien visar att det finns goda möjligheter att förändra undervisningen från en lärarstyrd undervisning till en mer elevstyrd byggd på kommunikation.
Välkommen till konferens om fysisk aktivitet och hälsa för barn, ungdomar och skola21.5.2024 08:59:12 CEST | Pressinbjudan
Totalt medverkar 80 experter, forskare och lärare föreläser och berättar om nya forskningsrön. Ämnena är barn, ungdomar, skolprojekt, hjärnhälsa, psykisk hälsa, idrottspsykologi, träningslära, skärmtid bland barn och fysisk aktivitet, Generation Pep-aktiviteter, det nya regeringsuppdraget om främjande av fysisk aktivitet i samhället och skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum