70 % av hyrorna i Blekinge är satta

Förhandlingarna om årets hyreshöjning för majoriteten av hyresgästerna i Blekinge är klara. Hyresgästföreningen har förhandlat med flera olika hyresvärdar i länet och cirka 70 procent av alla förhandlingar är nu klara. För de flesta hyresgästerna innebär det en hyreshöjning på runt fem procent. Kraven på höjningar i början av förhandlingarna har enligt Hyresgästföreningens förhandlare varit höga.

Majoriteten av Blekinges hyresgäster får en hyreshöjning på runt fem procent

- I de fall vi har fått formella yrkanden på hur mycket fastighetsägare vill höja hyran med, har det varit över tio procent. Men även i de förhandlingar där det inte kommit något formellt yrkande har kraven på hyreshöjningar generellt sätt varit höga. En tvåsiffrig hyreshöjning är helt orimligt att kräva. Många hyresgäster har drabbats hårt av det ekonomiska läget och har svårt att klara av sin vardagsekonomi. Många hyresgäster skulle inte ha råd att bo kvar om hyrorna höjdes så mycket, säger David Broo, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Nu är förhandlingarna om 2024 års hyreshöjningar med cirka 70 procent av Blekinges hyresvärdar avslutade. De flesta hyreshöjningarna hamnar på runt fem procent även om det skiljer sig mellan olika hyresvärdar. De flesta överenskommelserna har gjorts lokalt mellan Hyresgästföreningen och hyresvärdarna. I de fall Hyresgästföreningen och ett kommunalt ägt bolag inte har kunnat komma överens har ärendet avgjort av Hyresmarknadskommittén (HMK).

- Den ekonomiska situationen de senaste två åren har varit tuff. Det märker vi både hos våra medlemmar och när vi sitter vid förhandlingsbordet, alla har fått ökade kostnader. Vi lyfter alltid vikten av att ta hänsyn till hyresgästernas ekonomiska situation i förhandlingarna, men vi har lite olika syn på hur tungt det ska väga, säger David Broo.

Förra året togs en ny nationell förhandlingsmodell fram av parterna på hyresmarknaden. Sveriges Allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna enades i en trepartsöverenskommelse. Modellen tydliggör vad som ska ingå i en förhandling och har använts även i år. Till skillnad från tidigare utgår man från förhandlingsunderlag från tre år bakåt i tiden, denna förhandlingsomgång blir det med andra ord åren 2021 – 2023. Tanken är att detta ska ge en utjämnande effekt på hyreshöjningarna i jämförelse med den ekonomiska utvecklingen och att man på så vis ska undvika chockhöjningar under år med stora kostnadsökningar.

Så här ser hyreshöjningarna för 2024 ut

Hyresbolag

Yrkande

Hyreshöjning