Ida Ölmedal ny kulturchef på Svenska Dagbladet
En stark röst i kulturdebatten – och en nyfiken publicist som gärna prövar nya vägar. Ida Ölmedal tar steget från Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad och blir Svenska Dagbladets nya kulturchef. ”Kreativiteten på SvD:s kulturredaktion har inspirerat mig mycket de senaste åren. Jag ser fram emot att göra lekfull kulturjournalistik med högt i tak”, säger Ida Ölmedal.
De senaste sex åren har hon gjort starkt avtryck som kulturchef på Sydsvenskan i Malmö. Nu återvänder Ida Ölmedal till Stockholm för att leda SvD:s kulturredaktion.
– Ida Ölmedal är en självständig och öppensinnad röst som det alltid är intressant, och ofta även roligt, att läsa och höra. Oavsett om det gäller koranbränningar eller tv-serier och dejtingkultur hittar hon infallsvinklar som väcker nya tankar. Jag är väldigt glad att hon blir SvD:s nya kulturchef, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på SvD.
Ida Ölmedal inledde sin karriär inom journalistiken som redaktör och ansvarig utgivare på studenttidningen Lundagård. Hon har också varit reporter på Dagens Industri och Fokus, och redaktör på Expressen Kultur. Som kulturchef på Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad sedan 2018 har hon stärkt kulturjournalistiken med bland annat nya format, fokus på berättande och satsningar på läsarengagemang. Hon har också varit en aktiv röst i kulturdebatten, med krönikor, podd och ett eget nyhetsbrev.
– SvD Kultur ska vara ledande i kulturdebatten och det självklara valet för alla som vill hålla koll på ny kultur och förstå de idéer som formar samtiden och framtiden. Jag vill också bjuda in läsarna att delta på nya sätt, säger Ida Ölmedal.
SvD har på senare år återkommande prisats för sin poddsatsning och för sin berättande journalistik, men också uppmärksammats för bland annat ”AI lyssnar på poddar”, en ny form av kulturjournalistik. Lisa Irenius konstaterar att Ida Ölmedal ytterligare kommer att förstärka SvD:s redaktion med dess ambitioner att hela tiden utveckla journalistiken för att göra den än mer relevant för läsare och lyssnare.
– Med Ida som kulturchef får SvD en nyfiken person som gärna prövar nya, spännande grepp. Det ska bli roligt att följa hur hon tillsammans med kulturredaktionens skickliga medarbetare ytterligare vässar och förnyar SvD:s kulturjournalistik, säger Lisa Irenius.
Ida Ölmedal tillträder tjänsten som kulturchef på SvD i maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Ida Ölmedal, tillträdande kulturchef, SvD. Telefon: 073-668 09 72.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum