Arla

Arla och Rädda Barnen vill få fler unga att äta frukost

Dela

I mars inleder bondeägda Arla och Rädda Barnen ett nytt samarbete för att få fler unga att äta frukost, med ett särskilt fokus på socioekonomiskt sårbara områden. 

Tre dagar i veckan samlas barn och ungdomar för frukost och fritidsaktiviteter på Östra Ersbodaskolan i Umeå. Foto: Rädda Barnen
Tre dagar i veckan samlas barn och ungdomar för frukost och fritidsaktiviteter på Östra Ersbodaskolan i Umeå. Foto: Rädda Barnen

– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor. Tillsammans med Rädda Barnen kan vi bidra till att fler ungdomar med föräldrar som har svårt att få ihop vardagsekonomin äter frukost och får en bättre start på dagen, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Frukostvanorna bland dagens barn och unga skiljer sig från tidigare generationer. De flesta äter fortfarande frukost varje dag, men sedan början av 2000-talet har allt fler unga skippat morgonmålet. Andelen unga som äter frukost dagligen minskar i alla grupper, men det är vanligare i familjer där föräldrarna har lägre inkomster, enligt Folkhälsomyndighetens undersökning av skolbarns hälsovanor.

Genom Arlas stöd till Rädda Barnens frukostklubbar runt om i landet kommer fler ungdomar som växer upp i familjer med små ekonomiska marginaler att kunna erbjudas frukost och fritidsaktiviteter i en trygg miljö innan skoldagen börjar.

– Det ovärderliga stödet från Arla bidrar till att vi kan servera tusentals frukostar i våra frukostklubbar och på så vis ge fler barn en bra start på dagen i en trygg miljö. Genom att erbjuda frukost och fritidsaktiviteter innan skolan, bidrar klubbarna på sikt till barnens välmående, hälsa och utbildning, säger Åsa Regnér, generalsekreterare för Rädda Barnen.

Arla storsatsar på frukost

Under 2024 inleder Arla en ny storsatsning för att få fler unga att äta frukost. Inom ramen för konceptet ”Frukosteffekten – ladda dig själv” genomförs en rad olika aktiviteter. Utöver samarbetet med Rädda Barnens frukostklubbar fokuserar mejerikooperativet på frukost i skolor, events, reklamkampanjer, sociala medier och butiksaktiviteter.

– Att bidra till hälsosamma matvanor är en del av Arlas hållbarhetsstrategi. Att allt fler unga hoppar över dagens första måltid är något vi ser allvarligt på. Vi vill att det ska vara lika självklart för unga att ladda sig själv med en god frukost som att ladda sin mobil, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla.

Arla vill bidra till bättre matvanor både genom att vända sig direkt till unga och deras föräldrar och genom samarbeten med andra företag, organisationer, skolor och resten av samhället. Det blir både aktiviteter för att inspirera brett och riktade aktiviteter i socioekonomiskt sårbara områden.

Ett urval av Arlas frukostaktiviteter under året:

  • Stöd till Rädda Barnens frukostklubbar.
  • Material till skolor som vill komma i gång med frukostservering.
  • Medverkan vid events som Dreamhack och Stadium Sportscamp.
  • Reklamkampanjer i till exempel tv, kollektivtrafik och sociala medier.
  • Butiksaktiviteter.

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye