Ny säsong av Seniorsurfarna vill göra äldre bedrägeri-resistenta i vår

I nya säsongen av Seniorsurfarna – återträffen återvänder elva folkkära kändisar till Kroksta Gård. Programledaren Kattis Ahlström får tillsammans med tittarna möjlighet att ta tempen på deras digitala resa och se om de verkligen har blivit vän med tekniken. Hur har det gått sen sist? Har de blivit bedrägeri-resistenta? Lärt sig använda emojis, BankID och Swish?

Seniorsurfarna – återträffen har premiär den 4:e april, 2024, på UR Play och i SVT1 kl 20.00. Foto: UR

Vår vardag styrs alltmer av teknik. Bankärenden, vårdbesök och sociala relationer har digitaliserats – bedrägeriförsöken och fejknyheter likaså. Utvecklingen går allt snabbare och många äldre riskerar att halka efter. I den nya säsongen Seniorsurfarna – återträffen blandas teknikstrulig igenkänning och folkbildning med en stor portion humor och värme när elva folkkära Seniorsurfare från tidigare säsonger återvänder till kursgården. Under ledning av programledaren Kattis Ahlström får de repetera och återigen träna tillsammans med tittarna i att använda digitala verktyg så som Swish, Bank-ID, röstassistenten Siri och hälsoappar.

I sex avsnitt möter vi bland annat Ewa Fröling, Claes Malmberg, Carl-Jan Granqvist, Björn Hellberg, Ann Westin och Marianne Mörck. Ny kunskap varvas med återblickar på de tidigare seniorsurfarnas digitala resor. Seniorsurfarna – återträffen är en del av UR:s satsning på medie- och informationskunnighet.

Serien riktar sig till äldre som vill känna sig tryggare i digitala sammanhang – från chattar med barnbarnen till att känna igen bedrägeriförsök eller att shoppa på nätet. Att programmet öppnat en ny värld för seniorsurfarna är ett återkommande tema när de reflekterar över sitt deltagande:

– Varje dag var det flera ”ahhh”, ”jaha, så lätt”, ”men vad bra!” och så här efteråt har jag hela livet i min telefon. Lätt som en plätt, säger Marianne Mörck

– Innan jag hade fått en pedagogisk duvning i den digitala världen genom Seniorsurfarna var jag en total rudis. Dels på grund av teknikskräck, men också på grund av att jag är gravt dyslektisk. Tack vare Seniorsurfarna har ridån gått upp för hur relativt enkelt det är att möta en ny omvärld genom detta teknikens under. Upplevelsen med mina kollegor och tillsammans med Kattis Ahlström var mycket lekfull och därmed blev kunskapen mer lättåtkomlig, säger Carl Jan Granqvist

– Det är viktigt att förstå den digitala världen och att komma över sin rädsla för den. Gör nyfikenhet till din styrka, det kommer du långt på, säger Ann Westin.

Viveca Lärn väljer att lyfta fram en praktisk fördel av att ha varit med i programmet:

– Efter min medverkan i Seniorsurfarna köpte jag ett par urtjusiga italienska skor på nätet! Om jag inte hade varit med i Seniorsurfarna hade jag varit tvungen att åka till Rom för att köpa dem, säger hon.

Fakta om Seniorsurfarna

Seniorsurfarna – återträffen har premiär torsdag den 4:e april kl 20.00 i SVT1 och finns tillgänglig digitalt på UR Play redan från 02.00 den 4:e april. Serien består av sex avsnitt som sänds varje torsdag fram till 16:e maj. Utbildningsmaterial för egenstudier publiceras på UR Play i samband med varje avsnitt.

De elva Seniorsurfarna är: Siw Malmquist, Ewa Fröling, Claes Malmberg, Carl-Jan Granqvist, Johan Rabaeus, Marianne Mörck, Björn Hellberg, Michael Segerström, Hasse ”Kvinnaböske” Andersson, Viveca Lärn, Ann Westin.

Om UR:s satsning på mediekunnighet

I UR:s uppdrag ingår att bidra till att lösa viktiga samhällsutmaningar. En av de samhällsutmaningar UR fokuserar på att vara med och lösa är ökad mediekunnighet. I ett samhälle där allt fler aktiviteter och diskussioner sker digitalt är mediekunnighet väsentligt för att både kunna navigera i vardagen och att själv kunna uttrycka sig genom att skapa innehåll i olika medier. Ett inkluderande, demokratiskt samhälle bygger på välinformerade, engagerade, reflekterande, kompetenta och medvetna medborgare. UR har under de senaste åren gjort flera produktioner inom ämnet mediekunnighet såsom Seniorsurfarna, Algoritmen, Vår digitala planet och Källkoll.

Carl-Jan Granqvist och Marianne Mörck i UR:s programserie Seniorsurfarna - återträffen.
Carl-Jan Granqvist, Kattis Ahlström och Björn Hellberg i UR:s programserie Seniorsurfarna - återträffen.

Skådespelarna Emma Molin och Eric Stern sadlar om till reportrar i Jakten på förstasidan7.3.2024 09:08:00 CET | Pressmeddelande

UR:s nya programserie Jakten på förstasidan bjuder på en inblick i journalistyrket genom att följa skådespelarna Emma Molin och Eric Stern när de praktiserar på olika lokaltidningsredaktioner med målet att få en nyhet publicerad på förstasidan. Det bjuds på både skratt och tårar i jakten på vinklarna som övertygar nyhetschefen och får läsarna på fall. Lyckas Emma och Eric uppfylla drömmen om det stora scoopet?