Je m’appelle Agneta tar plats på scen – Emma Hambergs tokhyllade succéroman blir teater!

När Emma Hambergs roman Je m’appelle Agneta utkom 2021 var succén ett faktum. Berättelsen om en kvinna som slår sig fri från vardagens trista bojor och börjar njuta av livet rymmer både längtan och igenkänning. Boken har älskats av läsare och sålts i över 350 000 exemplar. I höst blir den omåttligt populära Je m’appelle Agneta teater! Anna Blomberg och Dag Malmberg möts på scen som Agneta och Einar. Je m’appelle Agneta har premiär 26 september på Rival i Stockholm och spelas under hösten även i Göteborg och Malmö.

Agneta är fyrtionio år och osynlig. Ingen ser henne på jobbet, hennes man har bara ögon för sitt fågelskåderi och ungarna vill enbart umgås via swish. Så den osynliga kvinnan ligger mest hemma, äter enorma mängder ost, smygdricker vin och känner sig vingklippt. En dag läser Agneta en annons i tidningen om en äldre pojke i Provence som behöver hjälp. Några dagar senare står Agneta till sin egen och alla andras förvåning på ett ödsligt torg i lilla Saint Carelle i Provence, där ingenting är som i annonsen. Je m’appelle Agneta är en berättelse om hur en människa utan vingar plötsligt börjar flyga.

Ta chansen i höst och kliv in i Emma Hambergs fantastiska universum när succéromanen blir teater. En befriande och inspirerande föreställning om kvinnokroppen, vänskap, kulturkrockar, att bejaka livet, friheten att få vara sig själv och göra som man vill!

– Att Sveriges osynligaste kvinna får ta plats på scenen är så vackert. Den här föreställningen är Agnetas, och inget står i vägen för henne. Tillsammans med bästa Anna Blomberg ska här hittas färger, vecklas ut vingar och levas fullt, jädra ut. Jag kan knappt bärga mig, säger författaren Emma Hamberg.

I huvudrollerna syns Anna Blomberg och Dag Malmberg. Anna Blomberg fick sitt stora genomslag 2003 i Kvarteret Skatan och har sedan dess synts i en rad TV, film, radio- och scenföreställningar. Dag Malmberg är känd från scen, film och TV och har medverkat i bland annat Glappet (1997), Saltön (2010) och Bron (2017).

– När jag blev erbjuden rollen som Agneta tvekade jag inte en sekund, det kändes självklart! Jag älskar Emmas bok och tänkte när jag läste den att den hade varit fantastisk som scenföreställning, så när jag fick frågan kändes det som en stor present, säger skådespelaren Anna Blomberg.

När den tokhyllade boken nu blir scenföreställning står det kvinnliga perspektivet i fokus, i handling såväl som produktion. Manus är skrivet av Marie Persson Hedenius som även skrev scenföreställningen En man som heter OveAnna Granath står för regi med en nästintill helt kvinnlig produktion.

– Det är ett drömuppdrag att få förvandla Emma Hambergs underbara bok till teater. Je m’appelle Agneta är en fantastisk berättelse om att blomma ut, hitta tillbaka till sig själv och ta för sig av livet. Anna Blomberg är briljant och en helt perfekt Agneta, säger regissör Anna Granath.

Föreställningen Je m’appelle Agneta har premiär på Rival 26 september 2024.
Under hösten spelas den även i Göteborg och Malmö.

Biljetter släpps 8 mars kl 10.00 på www.agnetashow.se

I rollerna
Agneta: Anna Blomberg
Einar: Dag Malmberg

Regi: Anna Granath
Manus: Marie Persson Hedenius
Originalberättelse: Emma Hamberg

Föreställningslängd: ca 2 timmar inklusive paus

Scenföreställningen presenteras av Lifeline.

Pressbilder finns att ladda ner här: https://lifeline.se/shower/je-mappelle-agneta/