Sveriges Lärare

Skolan behöver fyra nya miljarder i vårbudgeten

Dela

Skolan behöver enligt Sveriges Lärares beräkningar ett tillskott på fyra miljarder kronor i regeringens vårbudget. Två miljarder för att häva besparingarna på skolor runt om i landet och två miljarder för att kompensera för lärares snåla löneökningar.

Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare
Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare

Sveriges Lärare kräver nu besked om tillskott till skolan i regeringens vårändringsbudget.

– Hela välfärden går med underskott och behöver tillskott för att klara sin verksamhet. Vi ser att situationen i många kommuner är katastrofal, med lärartjänster som dras in och viktiga kringresurser som försvinner i ett läge som redan är pressat, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande för Sveriges Lärare.

Skolan behöver enligt Sveriges Lärares beräkningar minst två miljarder extra för att häva besparingarna och därtill ytterligare två miljarder som kompensation för att lärarkåren halkade efter i förra årets lönerevision.

– Sverige kan inte spara sig till en framtid som stark kunskapsnation. I historiens ljus kommer de politiker som sparar in på skolan inte att ses som framgångsrika. Det kommer däremot de som vågar satsa på att ge lärare rätt förutsättningar, säger Åsa Fahlén.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye