Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi
I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.
- En ökad digitalisering är inte ett mål i sig, utan ett verktyg för att förbättra undervisningen. Det är därför helt avgörande att lärare och förskollärare finns med i hela digitaliseringsprocessen. I grunden är digital kompetens en demokratifråga. Det är därför med oro vi ser bristande likvärdighet och stora skillnader i hur barn och elever får möjlighet att utveckla sina färdigheter på området. En enhetlig nationell strategi för digitalisering är nödvändig för att säkerställa kvalitet och likvärdighet i utbildningen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.
Trots en utbredd användning av digitala verktyg, rapporterar endast en liten andel lärare att deras digitala arbetsmiljö ingår i skyddsronder eller att riskbedömningar genomförs vid uppdateringar av digitala system. Därtill uppger nästan hälften av lärarna att det inte finns tillräckliga rutiner för att introducera nyanställda i den digitala miljön på arbetsplatserna.
- Digitaliseringen måste inkluderas i arbetsmiljöarbetet och lärare och förskollärare bör ges reella möjligheter att delta i samverkansarbetet. Tid för kompetensutveckling är ett krav, särskilt inför att AI ska erbjudas som ämne i gymnasieskolan och vuxenutbildning till hösten, förklarar Åsa Fahlén.
Trots ökade investeringar visar rapporten att skolorna fortfarande kämpar med brist på kunskap och resurser för att navigera i det nya digitala landskapet. Många lärare är oroliga för att elever använder AI för att fuska, och att skolledningar och huvudmän gör ogenomtänkta investeringar i AI-system som inte bidrar till undervisningens kvalitet.
Rapporten visar vidare följande:
-
Tre av fem lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning använder digitala verktyg i de flesta lektioner.
-
I förskolan använder nästan alla förskollärare digitala verktyg främst för att dokumentera undervisningen, medan mindre än en tredjedel använder digitala verktyg för att hjälpa barnen öva färdigheter och förmågor.
-
AI används i begränsad omfattning i lärares undervisning. 5 av 10 lärare har inte använt AI i undervisningen. Endast 5 procent har använt AI i hög utsträckning.
-
Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. 49 procent av Lärare ser däremot fördelar med AI i undervisningen med att de kan effektivisera administrativa uppgifter och 36 procent svarar att det kan öka elevernas engagemang, men tror mindre på att AI kan individanpassa undervisningen.
-
63 procent av lärarna är oroliga över att elever använder AI för att fuska med skolarbetet eller andra oetiska aktiviteter. 57 procent av lärarna ser en risk att skolledningar och huvudmän investerar i AI-system på ett ogenomtänkt sätt samt att AI-genererade läromedel har för låg kvalitet.
För med information och för att ladda ned rapporten:
Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seHelena MehraPressansvarig
Tel:070-142 89 41helena.mehra@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
HÖK 24: Avtal klart för lärare i kommun- och regionsektorn17.4.2024 18:30:07 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare, SKR och Sobona har enats om ett nytt kollektivavtal som reglerar villkoren för över 200 000 förskollärare, lärare och studie- och yrkesvägledare i kommun- och regionsektorn. Avtalet är ettårigt och garanterar en kollektiv löneökning på 3,3 procent.
Anna Olskog föreslås leda Sveriges Lärare15.4.2024 13:00:03 CEST | Pressmeddelande
Valberedningen har presenterat sitt förslag till ny förbundsstyrelse inför Sveriges Lärares första kongress, som hålls i Norrköping den 21-24 maj 2024. Till uppdraget som förbundsordförande föreslås kongressen välja Anna Olskog.
Sveriges Lärare säger nej till budet från SKR och Sobona28.3.2024 17:00:02 CET | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har röstat nej till det slutbud som motparterna SKR och Sobona presenterade på onsdagen. Det nuvarande kollektivavtalet, HÖK 21, förlängs så länge det fortsatta arbetet pågår.
Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd12.3.2024 06:54:59 CET | Pressmeddelande
En ny rapport från Sveriges Lärare, "Skolan går inte i repris", visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.
Skolan behöver fyra nya miljarder i vårbudgeten11.3.2024 07:35:48 CET | Pressmeddelande
Skolan behöver enligt Sveriges Lärares beräkningar ett tillskott på fyra miljarder kronor i regeringens vårbudget. Två miljarder för att häva besparingarna på skolor runt om i landet och två miljarder för att kompensera för lärares snåla löneökningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum