Sveriges Lärare

Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd

Dela

En ny rapport från Sveriges Lärare, "Skolan går inte i repris", visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.

Skolor i skriande behov av resurser till stöd. Åsa Fahlén, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Skolor i skriande behov av resurser till stöd. Åsa Fahlén, förbundsordförande för Sveriges Lärare.

- För att ge varje elev en rättvis chans måste skolan agera snabbt och effektivt med stödinsatser. Tyvärr visar vår rapport ”Skolan går inte i repris” att stödet uteblir, trots att lärarna anser att eleverna behöver det. Konsekvenserna blir förödande för alla elever, och lärarna i sin tur upplever samvetsstress och hög arbetsbelastning vilket leder till att många överväger att lämna yrket, säger Åsa Fahlén från Sveriges Lärare. 

Rapporten från Sveriges Lärare visar att i de lägre årskurserna är det hela 60 procent av eleverna som inte får det stöd de behöver för att kunna följa med i undervisningen. Situationen ser inte mycket bättre ut för de äldre eleverna. Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. 

- Det är hög tid att regeringen och huvudmännen inser allvaret i situationen och vidtar omedelbara åtgärder. Vi kan inte låta våra lärare och elever bära bördan av en underfinansierad skola längre. Det är en investering i våra barns framtid och i hela samhällets välfärd, fortsätter Fahlén. 

Sammantaget pekar rapporten ”Skolan går inte i repris – Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd” på ett skriande behov av att omedelbart adressera och förbättra det nödvändiga stödet till eleverna i den svenska skolan.  
 

Kort om rapporten:  

  • Stort behov av stöd: Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. 

  • Otillräckligt stöd: 60% av elever i lågstadiet och ungefär hälften av eleverna i övriga grundskolan får inte det stöd de behöver. 

  • Lärarna har för många elever med behov av stöd utifrån de förutsättningar de har, vilket leder till samvetsstress och att många överväger att lämna yrket. 

  • Läsa-skriva-räkna-garantins bristande effekt: Trots garantins syfte får en låg andel elever i förskoleklass och lågstadiet det stöd de behöver. 

Sveriges Lärare kräver följande:  

  • Omedelbar investering på 22 miljarder kronor och en långsiktig förändring av finansieringssystemet, där staten tar över finansieringsansvaret från kommunerna. 

  • Reglering av kvalitetsfaktorer som undervisningstid, bemanning och klasstorlek. 

  • Översyn av reglerna kring extra anpassningar och särskilt stöd, där lärarnas bedömningar ska vara styrande. 

  • Säkerställande av tillgänglig och omfattande stödundervisning. 

  • Snabba insatser för elever i behov av särskilt stöd och en väl utbyggd elevhälsa. 

  • Tillgång till stödpersonal i förskolan och fritidshem. 



För mer info och för att ladda ned rapporten:
Läs mer om rapporten på Sveriges Lärare.se här!
Direkt till rapporten!  

Seminarium den 19 mars  
Välkommen till Sveriges Lärares seminarium om hur undervisningen och arbetsmiljön påverkas av extra anpassningar och särskilt stöd. Läs mer och anmäl dig här! 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye