Johan Welén ny chef för prenumerationsaffären i Sverige
Johan Welén blir ny chef för Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige. Han får en strategisk roll i skapandet av den nya mediekoncernen Schibsted Media och ett tydligt uppdrag – att bygga nya prenumerationstjänster, öka användarintäkterna och bidra till att stärka koncernens position i Sverige. Johan Welén kommer närmast från rollen som global kundchef i Storytel.
Schibsted är inne i ett intensivt arbete att bygga en stark nordisk mediekoncern, Schibsted Media, med starka tillväxtambitioner, inte minst i Sverige. Nu rekryteras Johan Welén till den viktiga rollen som chef för koncernens prenumerationsaffär i Sverige.
– Johan Welén har en spännande bakgrund som passar perfekt i den nya mediekoncern vi nu jobbar med att ta fram. Dels har han erfarenheter från att jobba med både ljud och streaming, dels har han väldigt tung och viktig kompetens när det gäller att arbeta med prenumerationer och att leda organisationer. Jag är väldigt glad att Johan går in i rollen som chef för vårt Subscription Sweden-team, säger Tor Jacobsen, SVP Product & Consumer i Schibsted News Media.
Johan Welén har de senaste tio åren framför allt arbetat med prenumerationer och abonnemang i flera olika roller, både med ljudböcker och inom linjär och strömmad tv. Han kommer senast från rollen som global kundchef på Storytel, där han bland annat också varit interim CMO. Innan Storytel arbetade han på Canal Digital.
– Jag ser fram emot att jobba nära de etablerade och starka varumärken som redan nu finns i Schibsted. Jag ser också fram emot att verka i en mogen bransch som vuxit kraftigt digitalt under de senaste åren. Schibsteds mediehus har stor potential att fortsätta tillväxtresan genom utveckling av koncept, produkt och kunderbjudanden och förhoppningsvis kan jag bidra med lärdomar från mina tidigare branscher, inte minst när det gäller att fortsätta växa kundbasen och ta marknadsandelar, säger Johan Welén.
Han ser också fram emot att bidra i bygget av den nya mediekoncernen Schibsted Media, och de starka ambitioner som den nya mediekoncernen har när det gäller att växa på den svenska marknaden.
– Jag har en stark tro på att Schibsted Medias kombination av det skrivna ordet, ljud och video passar nuvarande och framtida konsumtionsmönster av media. Det innebär en gedigen möjlighet att växa den digitala affären framöver, säger Johan Welén.
Johan Welén tillträder tjänsten den 8 april.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum