Om bilhandlaren går i konkurs
Under vintern har flera större bilhandlare gått i konkurs runt om i landet. Orsakerna är en kombination av dåliga ekonomiska tider, försämrad köpkraft och höga räntekostnader. Marknaden har vänt tvärt mellan olika biltyper och drivmedel, bland annat med anledning av slopad klimatbonus och billigare diesel och bensin. Bilvärderingar som av dessa skäl slagit fel kan också ha bidragit till att kalkylerna hos vissa bilhandlare snabbt gått från dåliga till urusla.
– Det kan ställa till det för konsumenten om denne betalat i förväg för bilen och bilfirman hinner gå i konkurs innan bilen har levererats. Vid en sådan situation är det nästan omöjligt att få tillbaka sina pengar. Konsumenten rekommenderas kontakta konkursboet och konkursförvaltaren för att få tillbaka pengarna men det är väldigt ovanligt att pengar betalas tillbaka till en konsument, säger Olle Haglund jurist på Riksförbundet M Sverige.
En bilhandlarkonkurs kan få även andra konsekvenser, som svårigheter att få avtalad service eller garantireparationer utförda, eftersom bilhandlaren inte längre är i drift.
– När konsumenten har en nybilsgaranti bör privatpersonen kontakta tillverkaren och informera om läget med konkursen. Oftast har tillverkaren ett nätverk av auktoriserade verkstäder som kan utföra reparationer avseende nybilsgarantier dit konsumenten kan vända sig, säger Olle Haglund.
Enligt konsumentköplagen är det endast möjligt att reklamera fel som visar sig efter köpet till den bilhandlare som man har köpt en vara av. Detta innebär att det skydd som konsumenter idag har i reklamationsrätten inte gäller alls om bilhandlaren går i konkurs. Undantaget är om bilköpet finansieras, då kan kreditgivaren ha ett liknande ansvar vid fel på varan, enligt konsumentkreditlagen.
– Ett annat exempel är om bilen omfattas av ett så kallat serviceavtal. Det är ungefär som att prenumerera på bilservice för några hundralappar i månaden. Här gäller det att vara uppmärksam på vem som står bakom erbjudandet. Är det bilimportören, generalagenten centralt eller bilhandlaren själv? Om det är bilhandlaren kommer serviceavtalet upphöra vid en konkurs, säger Olle Haglund.
Särskilt problematiskt blir det om bilen privatleasas. Då är leasingtagaren fortfarande skyldig att se till att bilen servas enligt rätt intervall, men det är inte säkert att bilimportören eller generalagenten är part i avtalet och därför inte vill ta kostnaden som uppstår.
Om garantin är utställd från en tredje part, alltså någon annan än bilhandlaren, gäller den även om bilhandlaren går i konkurs. Om du däremot har en så kallad MRF-garanti från en bilhandlare som är medlem i Motorbranschens Riksförbund, står bilhandlaren själv för åtgärdande av eventuella fel. MRF-garantin skulle i så fall förfalla vid bilhandlarens konkurs.
– Det går inte att helt skydda sig om man drabbats av köprättsliga fel som ingen kan ta kostnaden för, det får konsumenten betala ur egen ficka när återförsäljaren gått i konkurs, säger Olle Haglund.
Tre tips från M Sverige angående bilhandlarkonkurser:
Serviceavtal
Läs i avtalet om vem din avtalspart är som erbjuder service för din bil, alltså vem som fakturerar dig som kund.
Konsumenträtt
Konsumentköplagen är begränsad till den du köper bilen av. Går bilhandlaren i konkurs är ingen annan skyldig att ersätta kostnader för fel. Undantaget är om bilköpet finansieras, då kan kreditgivaren ha ett ansvar enligt konsumentkreditlagen.
Garantier
Ett flertal bilhandlare erbjuder begagnat-garantier från olika tredjeparts-aktörer. Dessa gäller oinskränkt även vid en konkurs av bilhandlaren. MRF-garantin erbjuds direkt av bilhandlaren och blir utan värde vid bilhandlarens konkurs.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seOlle HaglundJurist
Tel:0708405335olle.haglund@msverige.seCarl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum