Fortsatta nedskärningar på Helsingborgs lasarett: steg 2 ska spara ytterligare 150 miljoner

Det var i slutet av januari som det senaste sparpaketet antogs på Helsingborgs lasarett – ett beräknat underskott på 450 miljoner skulle minskas med åtgärder motsvarande 200 miljoner i nedskärningar. Nyheten om att antalet undersköterskor skulle minska med 50 personer var en av åtgärderna som inte mottogs med värme i den redan hårt pressade verksamheten. På dagens möte med sjukhusnämnden framlades steg två i besparingsplanen, trots att förvaltningen redan varnat för negativa effekter på vården.

- Det var tydligt när det första sparpaketet antogs, mot vår vilja, att det fanns en uttalad oro för hur ytterligare besparingar skulle påverka vården på lasarettet. Förvaltningen bad uttryckligen att regionen skulle undersöka det. Det har inte gjorts – men här kommer nästa sparpaket ändå. Det är ett risktagande som är oansvarigt i förhållande till både patienter och personal, menar Ingrid Mattiasson Saarinen, Vänsterpartiets representant i Helsingborgs sjukhusnämnd.

I detta andra paket finns åtgärder som ska minska inköpen av sjukvårdsmateriel, medicintekniska hjälpmedel och reparationer. Man ska också minimera samordning och produktionsplanering – samtidigt som man räknar med att kunna öka antalet operationer och därmed få in mer pengar från styrets incitamentsmodell. Samtidigt flaggar ordförande i nämnden, Anders Lundström (Kd), för att ett tredje besparingssteg kommer upp i april. Facket har varit kritiska mot besparingarna.

Detta beslut tas bara dagar efter att Tidö-regeringen meddelat att regionerna ska få extra pengar till vården, en summa som inte på långa vägar täcker ens nuvarande underskott. 800 miljoner går till Region Skåne, en knapp sjundedel av det totala beräknade underskottet för året. Regionstyrelsens ordförande, Carl-Johan Sonesson (M), menar att regionen trots alla sparåtgärder ”inte behövt göra drastiska nedskärningar i våra kärnverksamheter”. Regionstyret har också meddelat att ingen del av regeringspengarna kommer att ges till sjukhusen, trots underskott hos samtliga. De ska sparas istället.

- Det är väldigt svårt att se att det inte skulle ha någon effekt alls att spara 350 miljoner i en budget som absolut inte räckte ens från början. Man går minus för att sjukvård kostar pengar. Dessutom är det regionens skyldighet enligt lag att ge alla invånare en god och säker vård efter behov, samtidigt som man måste ta sitt ansvar som arbetsgivare för vårdpersonalen. Vi ställer oss starkt frågande till om det är vad man gör här, avslutar Ingrid Mattiasson Saarinen.

Ingrid Mattiasson SaarinenRepresentant i sjukhusstyrelse Helsingborg och kulturnämnden

Tel:0738-545822

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.