V får slutgiltigt nej på gratis busskort för barn

Under dagens möte med regionfullmäktige fick Vänsterpartiets motion om att införa gratis resor för barn och unga under sommarlovet avslag. Man motionerande också om att riva upp beslutet om att priserna ska räknas upp varje år, men även det avslogs. Det är synd att inte alla barn i Skåne får samma möjligheter att resa på somrarna, menar Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet.

- Många familjer har det tufft ekonomiskt med höga priser på allt från mat till boende. Under sommaren kan det kännas lite extra i att behöva snåla med semesterpengarna, inte minst för barnens skull. Med gratis resor för barn och unga finns större möjlighet till fler aktiviteter som alla kan ta del av, oavsett ekonomisk situation, menar hon.

I svaret till motionen menar regionstyret att det erbjudande som finns till de skånska kommunerna att köpa in sommarkort är en bättre lösning. Det är dock bara 10 av 33 kommuner som köpt in dessa kort.

Statistiska centralbyråns mätningar visar att drygt 68 800 skånska barn levde i fattigdom 2021. Med fattigdom avses familjer med låg inkomststandard, där nettoinkomsten är lägre än vad hushållet behöver för basala inköp. Läget är värst för barn i Malmö Stad, Perstorps kommun och Östra Göinge kommun. Varken Malmö eller Perstorp har gratis kort för barn. Stadsmissionen Skåne lyfter särskilt att sommaren är extra svår för barnfamiljer i ekonomisk utsatthet

Öresundsinstitutet visade också senast förra veckan på att antalet unga pendlare över Öresundsbron slagit bottenrekord: från toppnoteringen på 16,7 procent av resande 2007 till den senaste siffran på 5,3 procent 2021. Det är oroande att det ekonomiska läget och biljettpriserna kan påverka de ungas resande negativt, menar Mikael Persson, som debatterade motionen under regionfullmäktige.

- Att bara de kommuner som har råd ger möjlighet till fria resor gör att det skiljer stort över regionen.  Det ska inte spela någon roll för dig som barn vilken sida en kommungräns du bor på: att åka och bada, hälsa på mormor eller gå på friidrott en sommar har du glädje av ändå. Det är beklagligt att regionstyret inte vill se till att alla barn kan få den möjligheten.

Förslaget om att inte ha priset bundet till en årligt procentuell höjning ansågs besvarat med att ett liknande beslut ska fattas i samband med budgetläggning. Dock fattades det ursprungliga indexeringsbeslutet inte i en antagen budget. Det gäller även beslut om ännu större prishöjningar, bland annat av biljetter över Öresundsbron, som antagits därefter.

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.