Skådespelarna Emma Molin och Eric Stern sadlar om till reportrar i Jakten på förstasidan

UR:s nya programserie Jakten på förstasidan bjuder på en inblick i journalistyrket genom att följa skådespelarna Emma Molin och Eric Stern när de praktiserar på olika lokaltidningsredaktioner med målet att få en nyhet publicerad på förstasidan. Det bjuds på både skratt och tårar i jakten på vinklarna som övertygar nyhetschefen och får läsarna på fall. Lyckas Emma och Eric uppfylla drömmen om det stora scoopet?

Emma Molin och Eric Stern sadlar om till lokaltidningsreportrar i UR:s programserie Jakten på förstasidan. Premiär torsdag 28:e mars på UR Play och i SVT1, 21.00. Foto: Oliver Martin Henriquez

Premiär: torsdag 28:e mars på UR Play och i SVT1, 21.00.

– Vi har haft otroligt kul när vi spelat in den här serien och det var häftigt att få så stort förtroende från chefredaktörerna. De hade samma krav på oss som på riktiga journalister. Vi kände oss som två frågetecken i början och fick kämpa oerhört hårt med våra alster, säger Eric Stern.

I sex avsnitt får tittarna följa med när Emma och Eric reser runt i Sverige och gör praktik på Värmlands Folkblad, Ystads Allehanda, Gotlands Tidningar, Örnsköldsviks Allehanda, Nya Lidköpings-Tidningen och Helsingborgs Dagblad. De intervjuar lokalprofiler, besöker oväntade platser och bevakar de mest brinnande nyhetshändelserna i landets lokalsamhällen.

– Vi träffade så många grymma journalister och fantastiska människor runt om i landet under inspelningen. Vi blev verkligen förälskade i Sverige under resans gång, säger Emma Molin

På lokalredaktionerna drillas de båda skådespelarna i nyhetsvärdering, intervjuteknik och redaktionellt arbete. Målet är att i slutet av varje praktikvecka lyckats få en artikel att passera nyhetschefens hårda krav och publiceras på tidningens förstasida. Till en början är de kaxiga och tar lätt på uppgiften, men under resans gång blir de mer ödmjuka kring hur det är att vara journalist.

– Våra erfarenheter som skådespelare kom väl till pass under serien. Vi är vana att träffa människor som vill prata och dela med sig. Som skådis är man också van att kastas in i nya situationer och bara lösa det. I början spelade vi journalister men sedan blev vi mer och mer riktiga journalister, säger Eric Stern.

Jakten på förstasidan bygger på det populära brittiska programformatet Hold the front page. Syftet med programserien är att ge tittarna en spännande och lärorik inblick i hur arbetet på lokaltidning går till och visa på den roll som lokaltidningarna spelar i samhället. Programmet är en del av UR:s satsning på att öka mediekunnigheten hos allmänheten, där journalistisk metod är en del.

– Det pågår så mycket runt om i landet och det finns så mycket liv och vardag som vi inte får ta del av om det inte vore för lokaljournalistiken. Det finns sådan kunskap, hantverkskunnande och engagemang på redaktionerna. De skildrar verkligen Sverige, säger Emma Molin.

Information om Jakten på förstasidan
Programserien spelades in under hösten 2023 och har tagits fram av UR tillsammans med produktionsbolaget Nexiko. Avsnitten sänds torsdagar, 21.00, i SVT1 med start den 28:e mars. Samtliga avsnitt finns tillgängliga på UR Play fr.o.m samma datum.

Avsnitt 1: Haveriet i Karlstad
Emma och Eric reser till Värmland och Karlstad. De utforskar journalistikens svårigheter genom alpackor på en trygghetsbonde, hockeybevakning i ishallen och ungdomar i Kil som ifrågasätter den nya EPA-lagen. Kommer deras artiklar att publiceras och hamnar Eric i en mutskandal?

Avsnitt 2: Bland vrakdykare och tornväktare i Ystad
Emma och Eric beger sig till Ystad. Frågor om intervjuteknik och fotografi diskuteras när de möter vrakdykare, tornväktare och beger sig till en kontroversiell vindkraftpark.

Avsnitt 3: Digitala fullträffar i Lidköping
Emma och Eric tar sig till “schlätta” och Lidköping. Veckans fokus är digitala klick och att toppa sajten. De granskar kommunstyrelsens pressträff i en livechat och bevakar tårtbygge i Vara – och så är det handbollspremiär i Skara.

Avsnitt 4: Gutamål och konsten att lyssna i Visby
Emma och Eric åker till Visby för att skapa rubriker. Kan de lyckas nå förstasidan med ett reportage om amerikanska gästarbetare? De lär sig lyssnandets konst och utforskar även värnpliktigas utmaningar och gutamålssångens potential.

Avsnitt 5: Texttyper och triumfer i Örnsköldsvik
Efter framgång på Gotland reser Emma och Eric till Örnsköldsvik. De utmanas med att skriva en krönika, recensera Marianne Mörcks föreställning och träffa Isak, en lovande surfare från Ångermanland som trotsar Bottenvikens kyla.

Avsnitt 6: Grand final i Helsingborg
I Helsingborg utmanas Emma och Eric hårdare. För att nå förstasidan krävs en djupare artikelidé, där de får stöd från tidningens journalister. Dessutom bevakar de Klippans Karaokecup i Bjuv för att fånga tävlingens atmosfär och deltagarens nervositet.

Om UR:s satsning på mediekunnighet

I UR:s uppdrag ingår att bidra till att lösa viktiga samhällsutmaningar. En av de samhällsutmaningar UR fokuserar på att vara med och lösa är ökad mediekunnighet. I ett samhälle där allt fler aktiviteter och diskussioner sker digitalt är mediekunnighet väsentligt för att både kunna navigera i vardagen och att själv kunna uttrycka sig genom att skapa innehåll i olika medier. Ett inkluderande, demokratiskt samhälle bygger på välinformerade, engagerade, reflekterande, kompetenta och medvetna medborgare. UR har under de senaste åren gjort flera produktioner inom ämnet mediekunnighet såsom Vem ska jag tro på?, Seniorsurfarna, Hjärta & Hjärna, Algoritmen, Vår digitala planet och Källkoll.

För mer information, intervjuförfrågningar och förhandstitt, vänligen kontakta pressansvarig på UR.

Eric Stern och Emma Molin i Jakten på förstasidan från UR
Emma Molin i UR:s programserie Jakten på förstasidan