Tinder lovar raka besked om sin personanpassade prissättning
Efter en EU-koordinerad insats ledd av Konsumentverket och den nederländska konsumentskyddsmyndigheten har datingappen Tinder lovat att informera konsumenter om den personanpassade prissättningen som bolaget tillämpar på sina premiumtjänster.
Insatsen inleddes efter en granskning av organisationen Sveriges konsumenter som avslöjade att användare av Tinder fick betala olika mycket för en och samma premiumtjänst.
Utredningen som sedan följde visade att Tinder använde sig av individanpassad prissättning för sina premiumtjänster där användare fick betala olika mycket beroende på hur de agerat på plattformen. Det handlade till exempel om att konsumenter som tidigare visat ett bristande intresse för premiumtjänster blev erbjudna en rabatt för att uppgradera till premium. Utredningen visade även att Tinder tidigare har haft personanpassade priser utifrån konsumenters ålder, men att bolaget upphörde med detta i april 2022.
Strider mot lagen
Att utelämna information om att priset är personanpassat baserat på automatiskt beslutsfattande strider mot lagens bestämmelser som kräver att detta ska framgå och att prisinformation ska vara tydlig.
Den EU-koordinerade insatsen har nu lett fram till att Tinder lovar följande:
- Inte tillämpa individanpassad prissättning baserad på ålder, såvida man inte är tydlig med det
- Informera tydligt om att rabatter på premiumtjänsterna är personanpassade baserat på automatiskt beslutsfattande
- Informera användare om varför de erbjuds en personlig rabatt, till exempel att de avstått från att teckna premiumtjänst till ordinarie pris
CPC-nätverket kommer nu att följa upp så att Tinder håller sitt löfte om ökad transparens av tjänstens prissättning.
Mer om insatsen finns att läsa i EU-kommissionens pressmeddelande
Kontakter
Kontakt för medierna: Presstjänsten tel 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum