Tinder lovar raka besked om sin personanpassade prissättning
Efter en EU-koordinerad insats ledd av Konsumentverket och den nederländska konsumentskyddsmyndigheten har datingappen Tinder lovat att informera konsumenter om den personanpassade prissättningen som bolaget tillämpar på sina premiumtjänster.
Insatsen inleddes efter en granskning av organisationen Sveriges konsumenter som avslöjade att användare av Tinder fick betala olika mycket för en och samma premiumtjänst.
Utredningen som sedan följde visade att Tinder använde sig av individanpassad prissättning för sina premiumtjänster där användare fick betala olika mycket beroende på hur de agerat på plattformen. Det handlade till exempel om att konsumenter som tidigare visat ett bristande intresse för premiumtjänster blev erbjudna en rabatt för att uppgradera till premium. Utredningen visade även att Tinder tidigare har haft personanpassade priser utifrån konsumenters ålder, men att bolaget upphörde med detta i april 2022.
Strider mot lagen
Att utelämna information om att priset är personanpassat baserat på automatiskt beslutsfattande strider mot lagens bestämmelser som kräver att detta ska framgå och att prisinformation ska vara tydlig.
Den EU-koordinerade insatsen har nu lett fram till att Tinder lovar följande:
- Inte tillämpa individanpassad prissättning baserad på ålder, såvida man inte är tydlig med det
- Informera tydligt om att rabatter på premiumtjänsterna är personanpassade baserat på automatiskt beslutsfattande
- Informera användare om varför de erbjuds en personlig rabatt, till exempel att de avstått från att teckna premiumtjänst till ordinarie pris
CPC-nätverket kommer nu att följa upp så att Tinder håller sitt löfte om ökad transparens av tjänstens prissättning.
Mer om insatsen finns att läsa i EU-kommissionens pressmeddelande
Kontakter
Kontakt för medierna: Presstjänsten tel 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
KO tar kreditmarknadsbolag till domstol31.5.2024 13:16:40 CEST | Pressmeddelande
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Håll koll på villkoren när du tecknar fritidshusförsäkring23.5.2024 09:18:05 CEST | Pressmeddelande
Om du har ett fritidshus gäller det att du tecknar en försäkring just för stugan. Din vanliga hemförsäkring gäller inte för skador på fritidshuset. Men det kan vara svårt att navigera mellan alla villkor och undantag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum