Tinder lovar raka besked om sin personanpassade prissättning
Efter en EU-koordinerad insats ledd av Konsumentverket och den nederländska konsumentskyddsmyndigheten har datingappen Tinder lovat att informera konsumenter om den personanpassade prissättningen som bolaget tillämpar på sina premiumtjänster.
Insatsen inleddes efter en granskning av organisationen Sveriges konsumenter som avslöjade att användare av Tinder fick betala olika mycket för en och samma premiumtjänst.
Utredningen som sedan följde visade att Tinder använde sig av individanpassad prissättning för sina premiumtjänster där användare fick betala olika mycket beroende på hur de agerat på plattformen. Det handlade till exempel om att konsumenter som tidigare visat ett bristande intresse för premiumtjänster blev erbjudna en rabatt för att uppgradera till premium. Utredningen visade även att Tinder tidigare har haft personanpassade priser utifrån konsumenters ålder, men att bolaget upphörde med detta i april 2022.
Strider mot lagen
Att utelämna information om att priset är personanpassat baserat på automatiskt beslutsfattande strider mot lagens bestämmelser som kräver att detta ska framgå och att prisinformation ska vara tydlig.
Den EU-koordinerade insatsen har nu lett fram till att Tinder lovar följande:
- Inte tillämpa individanpassad prissättning baserad på ålder, såvida man inte är tydlig med det
- Informera tydligt om att rabatter på premiumtjänsterna är personanpassade baserat på automatiskt beslutsfattande
- Informera användare om varför de erbjuds en personlig rabatt, till exempel att de avstått från att teckna premiumtjänst till ordinarie pris
CPC-nätverket kommer nu att följa upp så att Tinder håller sitt löfte om ökad transparens av tjänstens prissättning.
Mer om insatsen finns att läsa i EU-kommissionens pressmeddelande
Kontakter
Kontakt för medierna: Presstjänsten tel 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum