Tinder lovar raka besked om sin personanpassade prissättning
Efter en EU-koordinerad insats ledd av Konsumentverket och den nederländska konsumentskyddsmyndigheten har datingappen Tinder lovat att informera konsumenter om den personanpassade prissättningen som bolaget tillämpar på sina premiumtjänster.
Insatsen inleddes efter en granskning av organisationen Sveriges konsumenter som avslöjade att användare av Tinder fick betala olika mycket för en och samma premiumtjänst.
Utredningen som sedan följde visade att Tinder använde sig av individanpassad prissättning för sina premiumtjänster där användare fick betala olika mycket beroende på hur de agerat på plattformen. Det handlade till exempel om att konsumenter som tidigare visat ett bristande intresse för premiumtjänster blev erbjudna en rabatt för att uppgradera till premium. Utredningen visade även att Tinder tidigare har haft personanpassade priser utifrån konsumenters ålder, men att bolaget upphörde med detta i april 2022.
Strider mot lagen
Att utelämna information om att priset är personanpassat baserat på automatiskt beslutsfattande strider mot lagens bestämmelser som kräver att detta ska framgå och att prisinformation ska vara tydlig.
Den EU-koordinerade insatsen har nu lett fram till att Tinder lovar följande:
- Inte tillämpa individanpassad prissättning baserad på ålder, såvida man inte är tydlig med det
- Informera tydligt om att rabatter på premiumtjänsterna är personanpassade baserat på automatiskt beslutsfattande
- Informera användare om varför de erbjuds en personlig rabatt, till exempel att de avstått från att teckna premiumtjänst till ordinarie pris
CPC-nätverket kommer nu att följa upp så att Tinder håller sitt löfte om ökad transparens av tjänstens prissättning.
Mer om insatsen finns att läsa i EU-kommissionens pressmeddelande
Kontakter
Kontakt för medierna: Presstjänsten tel 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation7.5.2024 09:36:36 CEST | Pressmeddelande
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning25.4.2024 10:01:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank25.4.2024 09:27:04 CEST | Pressmeddelande
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
Misslyckade köp slukar miljarder varje år – hantverkartjänster största boven24.4.2024 10:02:34 CEST | Pressmeddelande
Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på köp som inte slutar bra, visar ny studie av Konsumentverket. Med bättre kunskap om vilka rättigheter man har går det att spara många tusenlappar som konsument.
KO stämmer företag för vitt snus-reklam på Tiktok17.4.2024 09:28:25 CEST | Pressmeddelande
Lagen säger att reklam för nikotinprodukter måste vara särskilt måttfull. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, företaget Westridge AB. Företagets reklam för vitt snus på Tiktok går över gränsen, anser KO.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum