Trafikskolor glömmer ångerrätten
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
Under våren har myndigheten tittat närmare på marknadsföring och avtalsvillkor hos 16 trafikskolor runt om i landet.
Stora pengar
Teori- och körlektioner kan handla om mycket pengar och den som vill ta körkort är ofta ung.
– Just den kombination kan göra att man är rätt sårbar som konsument. Därför ville vi se att trafikskolorna inte vilseleder i sin information och marknadsföring eller använder oskäliga avtalsvillkor, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket. Det är hon och kollegan Daniel Elm som har genomfört granskningen.
Flera ”Sveriges bästa”
Över lag sköter sig trafikskolorna bra, både när det gäller marknadsföring och avtalsvillkor. Visserligen stötte juristerna på otillåtna påståenden som ”Sveriges bästa” på flera håll, men annars var det få överträdelser i marknadsföringen.
Rätt att ångra köpet
Det allvarligaste problemet som dök upp i granskningen var att flera företag inte informerade om ångerrätten. Den gäller när konsumenten köper lektioner på distans, det vill säga på nätet eller via telefon.
– Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar, och få pengarna tillbaka. Det är bara om du påbörjat utbildningen som du inte längre kan ångra dig. Det här är viktigt att veta om något händer som gör att du behöver ändra dina planer, säger Daniel Elm.
Kolla villkoren
Om du står i begrepp att köpa lektioner av en trafikskola är det också bra att kolla företagets villkor för avbokningar. De kan skilja sig åt mellan företagen och det är vad som står i avtalsvillkoren som gäller.
Granskningen visade också att några företag använde sig av Sveriges Trafikutbildares Riksförbunds, STR:s, logga på sin webbplats, utan att uppfylla branschorganisationens samtliga krav. Efter granskningen har ett företag valt att ta bort STR-loggan snarare än att följa branschorganisationens praxis.
Kontakter
Kontakt för medierna: Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum