Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Det är framför allt efter sommaren som anmälningarna och kontakterna till Konsumentverket har ökat när det gäller bolaget bakom domäner som hälsobedömning.com/bedömahälsa.com/halsaliv.com.
– Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet. Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Betalar man inte fakturan i tid påförs dryga kostnader och hot om inkasso.
Sedan juli har det inkommit sammanlagt 369 anmälningar till Konsumentverket som berör Halsobedomning och Bedomahalsa. Till Konsumentverkets vägledningstjänst och enheten Konsument Europa har det under samma period inkommit 456 kontakter från konsumenter.
– Anser du att priset inte har framgått tydligt kan du bestrida fakturan. Det betyder att man protesterar mot fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför, säger Henric Jonsson.
Många som hör av sig till Konsumentverket uppger även att de har svårt att komma i kontakt med bolaget.
– Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått.
Kontakt för medierna: Henric Jonsson, juridisk rådgivare, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Myndigheter varnar för ny form av näthandel14.8.2024 09:20:07 CEST | Pressmeddelande
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum