Myndigheter varnar för ny form av näthandel
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
Under senare år har en ny form av butiker på nätet dykt upp som använder sig av en affärsmodell där det framstår som att butiken är svensk och med ett svenskt lager, men där varorna i själva verket skickas från en grossist i ett annat land, oftast utanför EU. Myndigheterna har nu identifierat flera risker med att handla från den här typen av sajter.
Kemikalieinspektionen fann vid en granskning att produkter som innehåller otillåtna ämnen var vanligast förekommande hos dropshippingbutiker. Farliga ämnen som förekom var bly i elektriska produkter, kadmium i smycken och kortkedjiga klorparaffiner och ftalater i mjuka plastmaterial.
– Problemet med dropshipping, till skillnad från plattformar som Temu och Shein, är att du lockas tro att det är av ett svenskt företag med ett svenskt lager du handlar från. Det är först i efterhand som du förstår att prylen du klickade hem kommer från andra sidan jordklotet där säkerhetskraven inte är lika högt ställda som inom EU, säger Daniel Ahlström, strategisk rådgivare vid Kemikalieinspektionen.
Även Elsäkerhetsverket ser en ökad risk med att handla från dropshippingföretag.
– Ett grundläggande problem är att det kommer in produkter som inte uppfyller krav och regler för vår marknad och att ingen kan hållas ansvarig eftersom tillverkaren ofta är okänd. Till exempel produkter som kan innebära risk för elchock och brand, säger Peter Cedmer, inspektör vid Elsäkerhetsverket.
Från Konsumentverkets sida ser man också risker med produkter som inte uppfyller europeiska säkerhetskrav. Utöver det har myndigheten fått in många anmälningar från konsumenter som känner sig vilseledda av dropshippingföretag. Typiskt för många av anmälningarna är att man har beställt en produkt som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité, men istället har det levererats något som inte alls motsvarar förväntningarna. De som sedan försökt returnera varan har hänvisats till att på egen bekostnad skicka tillbaka varan till landet det skickades från.
Fakta: Så känner du igen ett dropshippingföretag
När du handlar online kan det vara svårt att veta om du köper från ett företag som använder sig av dropshipping. Här är några tecken att hålla utkik efter:
- Otydliga kontaktuppgifter: Att det till exempel saknas kontaktvägar eller att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress.
- Andras erfarenheter: Kolla efter recensioner av nätbutiken i andra forum.
- Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.
- Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.
Kontakter
Konsumentverkets presstjänst, 054-19 40 20
presstjanst@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum