Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Den 1 september 2022 infördes en ny bestämmelse i prisinformationslagen. Den nya bestämmelsen säger att när en produkt säljs med ett sänkt pris ska även det tidigare priset anges. Det tidigare priset ska vara det lägsta pris som produkten har haft under de 30 senaste dagarna innan prissänkningen. Syftet med bestämmelsen är att motverka att företag höjer priset en kort tid före en prissänkning för att reapriset ska verka förmånligare än det egentligen är.
Många överträdelser
Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att bland annat utreda konsekvenserna av den nya bestämmelsen och vilken effekt den fått. Utredningen redovisas nu i en rapport som konstaterar att bestämmelsen inte fått något större genomslag. Konsumentverket har under 2023 och 2024 granskat en stor mängd produkter och företag inom många olika branscher. Både på nätet och i butik. Granskningen visar att det fortfarande förekommer överträdelser i stor omfattning.
– Pris har stor betydelse för konsumenter när de handlar. Konsumenter ska kunna lita på att en prissänkning är så stor som den framställs, säger Johan Ohlsson, enhetschef på avdelningen Konsumentskydd.
Dialog med branschen
Under hösten 2023 genomförde Konsumentverket en stor granskning av e-handeln som visade att 59 procent av alla granskade prissänkta produkter inte angav korrekt tidigare pris. En uppföljning några månader senare visade ingen förbättring. Sex av tio företag visade brister.
Konsumentverket har dessutom granskat prissänkningar i dagligvaruhandeln och genomfört en fältundersökning i fysiska butiker. Även dessa granskningar har visat på brister som att tidigare pris inte anges alls eller att det anges på ett otydligt sätt som inte lever upp till lagens krav. Konsumentverket har dessutom varit i kontakt med branschorganisationer för att få deras bild av konsekvenserna av den nya bestämmelsen. Dialogen kommer att fortsätta under hösten.
– Vi har nu kontaktat branschen för att presentera innehållet i rapporten. Vi planerar även för nya tillsynsinsatser under hösten med anledning av de brister som finns, säger Johan Ohlsson.
Ladda ner rapporten Marknadsföring av prissänkningar
Läs om reglerna för prisinformation på Konsumentverkets webbplats
Kontakt för medierna: Johan Ohlsson, enhetschef, via presstjänsten telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Myndigheter varnar för ny form av näthandel14.8.2024 09:20:07 CEST | Pressmeddelande
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
KO tar kreditmarknadsbolag till domstol31.5.2024 13:16:40 CEST | Pressmeddelande
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum