Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Temus problematiska marknadsföring har uppmärksammats av flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter, däribland Konsumentverket och idag inleds en formell granskning av EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network, CPC-nätverket. Konsumentverket har tillsammans med övriga myndigheter inom nätverket arbetat under en längre för att utreda alla misstänkta överträdelser, och sammanställa bevisningen från samtliga medlemsländer.
Granskningen tar sikte på en rad marknadsföringsmetoder som besökare på Temus webbplats kan stöta på. Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten.
I ett brev till Temu radar EU-kommissionen och CPC-nätverket upp följande brister:
- Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer
- Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, etc
- Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms
- Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
- Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.
- Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.
Nätverket har även ställt ett antal frågor till Temu med anledning av flera andra misstänkta överträdelser bland annat kopplat till pris, ranking och miljöpåståenden. Temu har nu en månad på sig att svara på kritiken och lämna förslag på hur man ska komma till rätta med bristerna.
Kontakt för medierna: Vid frågor och för kommentarer kontakta presstjänsten på tel 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO stämmer mobiloperatören Hallon2.7.2025 11:23:04 CEST | Pressmeddelande
Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Företag med vilseledande bilgaranti döms1.7.2025 12:07:40 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura från försäkringsbolaget eller bilmärkets företag. Nu säger domstolen stopp.
KO stämmer Biljettkungen23.6.2025 09:49:23 CEST | Pressmeddelande
Om du köpt biljetter till konsert eller idrottsevenemang i andra hand gäller ångerrätten. Biljettkungen AB begränsar ångerrätten och tas nu därför till domstol av Konsumentombudsmannen, KO.
KO stämmer elbolag11.6.2025 09:40:20 CEST | Pressmeddelande
Tre elbolag i samma koncern har vilselett konsumenter om priset på elen. Nu tar Konsumentombudsmannen, KO, dem till domstol.
Många klagar på köp av begagnad bil i Örebro län22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är vanligare med frågor vid köp av begagnad bil i Örebro län än i resten av landet. Det visar statistik från Konsumentverket. Myndighetens expert tipsar om vad man ska tänka på när man köper bil av en bilhandlare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum