Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Temus problematiska marknadsföring har uppmärksammats av flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter, däribland Konsumentverket och idag inleds en formell granskning av EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network, CPC-nätverket. Konsumentverket har tillsammans med övriga myndigheter inom nätverket arbetat under en längre för att utreda alla misstänkta överträdelser, och sammanställa bevisningen från samtliga medlemsländer.
Granskningen tar sikte på en rad marknadsföringsmetoder som besökare på Temus webbplats kan stöta på. Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten.
I ett brev till Temu radar EU-kommissionen och CPC-nätverket upp följande brister:
- Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer
- Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, etc
- Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms
- Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
- Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.
- Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.
Nätverket har även ställt ett antal frågor till Temu med anledning av flera andra misstänkta överträdelser bland annat kopplat till pris, ranking och miljöpåståenden. Temu har nu en månad på sig att svara på kritiken och lämna förslag på hur man ska komma till rätta med bristerna.
Kontakt för medierna: Vid frågor och för kommentarer kontakta presstjänsten på tel 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum