Fortsatt farliga brister på lekland
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
När man tar med sig barnen till ett lekland utgår man nog från att anläggningen är besiktad och säker. Men Konsumentverkets mångåriga kontroller visar att det inte alltid är så.
Trasiga nät
– Vi ser tyvärr att det finns anläggningar som inte har åtgärdat skador på säkerhetsnät så att barn kan falla ut eller bli hängande i huvudet och att man inte har personal nog att hålla lekande barn under uppsikt, säger Anna Strandberg som är utredare på Konsumentverket.
Inspektionen fann även säkerhetsrisker som inte hade ingått i företagens säkerhetsarbete eftersom utrustningen fanns i entrén eller i en kafédel av lokalen. Kontrollerna visar också på konstruktionsfel i vissa lekredskap. Det har lett till en utredning som pågår nu.
Konsumentverket har under flera år uppmanat företagen som driver lekland att stötta varandra i säkerhetsarbetet, exempelvis genom en branschförening.
För barnens bästa
– Vi förstår att det kan vara en utmaning för små företag att ha tillräckligt med personal, men då får man anpassa utrustningen därefter. Barnen ska inte riskera att skada sig allvarligt för att lekredskapen är trasiga eller är för avancerade att använda utan övervakning, säger Anna Strandberg.
Farliga öppningar i klätterställningar och skumgropar med för dålig dämpning är exempel på redskap som kan leda till att barn skadar sig. De kan fastna och blir hängande i huvudet eller får fallskador som benbrott samt rygg- och nackskador. Hoppborgar får inte användas utan stationerad personal som övervakar leken.
Myndigheten planerar att följa upp säkerheten på lekland med fler stickprovskontroller framöver.
Kontakt för medier: utredare Anna Strandberg, via presstjänsten, tfn 054-194020
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum