Många reflexselar syns för dåligt
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Trots att kontrollen av reflexselar inte är slutförd vill myndigheten inte vänta med att gå ut med det dåliga resultatet.
För liten reflexyta
– Reflexselar har blivit populära, men tyvärr kan många modeller invagga användaren i en falsk trygghet. Man syns helt enkelt alldeles för dåligt, säger utredare Jonas Eriksson.
En reflexsele ska ha lika stor reflekterande yta som en reflexväst, enligt gällande krav. Konsumentverkets granskning visar att reflexselar ofta inte lever upp till kraven; många gånger är reflexytans storlek bara hälften av vad som krävs och reflexbanden är för smala.
Små reflexer kan vara bra, men då måste de vara fritt hängande eller sitta på armar och ben som rör sig mycket när man cyklar, springer eller går. Reflexselen som sitter på mage och rygg är mer stilla och därför är smala reflexband otillräckliga.
Goda råd
Konsumentverket har hittills granskat tolv modeller av reflexselar och ser redan nu att många av de återstående åtta modellerna också har brister. Myndigheten uppmanar alla som ändå vill använda reflexsele att noga kontrollera att den:
- är CE-märkt och märkt med standarden EN 17353,
- har reflexband som är minst två centimeter breda,
- reflekterande ytan inte är sliten eller repig.
Många reflexselar är felaktigt provade mot en standard som heter EN 13356 som aldrig varit avsedd för reflexselar.
– Vill du synas bra även i dagsljus, gryning och skymning ska du i stället välja en reflexväst som förutom reflexer har ett fluorescerande material i en skarp färg. Om du ändå vill använda en reflexsele, välj en med breda reflexband och komplettera gärna med snäppreflexer på armar och ben, säger Jonas Eriksson.
Säljstopp och återkallelser
Konsumentverket kontaktar nu företagen som ingår i marknadskontrollen och säljer reflexselar med brister. Dels kräver myndigheten att försäljningen av reflexselar som inte uppfyller gällande krav stoppas, dels kan företagen tvingas återkalla alla redan sålda reflexselar beroende på vilka bristerna är.
Här finns mer information om marknadskontrollen av reflexselar:
Marknadskontroll av reflexselar 2024-2025
Kontakt för medierna: utredare Jonas Eriksson via presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum