Inför mammografi på betald arbetstid!

Att upptäcka cancer i tid kan vara livsavgörande och alla ska ges en chans till att överleva en cancerdiagnos. En screening i cancer innebär att majoriteten av befolkningen kallas till screening för att undersöka och upptäcka cancersjukdom. Att screena kan innebära att cancer upptäcks i tid och hundratals liv räddas årligen genom screening.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp. Foto: Emmalisa Pauly

- Vänsterpartiet vill att Malmö stads anställda ska kunna gå på screening under arbetstid. Malmö stad har möjliggjort blodgivning på arbetstid vilket är mycket positivt. På motsvarande sätt skulle kommunen även behöva hitta lösningar för olika typer av screening, säger Carin Gustafsson (V) ledamot i kommunfullmäktige och en av motionärerna.

I det nationella screeningprogrammet ingår i dagsläget mammografi för bröstcancer, cellprovtagning för livmoderhalscancer och provtagning för tjock- och ändtarmscancer.

- Screeningverksamheterna räddar liv och är en viktig insats för tidig upptäckt av cancer. Det finns väldigt många anledningar till att deltagandet varierar mellan olika befolkningsgrupper, bland annat finns skillnader utifrån ålder och inkomst. Men även den praktiska möjligheten att ta sig till screening spelar in och här kan kommunen dra sitt strå till stacken, säger Anfal Mahdi (V) oppositionsråd.

Deltagandet i screeningen är ojämlikt och undersökningar visar att deltagande i screening beror på faktorer som individens adress, inkomst och utbildningsnivå. En undersökning gjord av Novus visar att 6 av 10 uppger att de skulle delta i screening om de fick göra det under betald arbetstid.

- Att få mindre i lön eller stressa över sitt arbetsschema ska inte orsaka att våra medarbetare missar en livsavgörande screening. En majoritet av Malmö stads anställda är kvinnor inom välfärdsverksamheterna, vi vill ge alla möjligheten att gå på screening under betald arbetstid, säger Emma-Lina Johansson (V) oppositionsråd.