Ny rapport om äggindustrins hemligheter

Tuppkycklingar inom äggindustrin dödas under sin första levnadsdag. Det är ett av de mest angelägna djurskyddsproblemen i Sverige, enligt Djurens Rätt, och är förbjudet i flera andra EU-länder. I rapporten som organisationen lanserar idag presenteras möjliga politiska lösningar på problemet.

Ny rapport om äggindustrins hemligheter.
Ny rapport om äggindustrins hemligheter. Bild: Djurens Rätt.

Enligt Djurens Rätt är ett av Sveriges mest brådskande djurskyddsproblem att samtliga tuppkycklingar inom äggindustrin, ungefär fem miljoner individer årligen, dödas under sin första levnadsdag. Tuppar av värphybrid är nämligen inte tillräckligt snabbväxande för köttproduktion och kan inte lägga ägg, vilket innebär att de anses sakna ekonomiskt värde för industrin. Djurens Rätts senaste rapport belyser detta djurskyddsproblem och presenterar möjliga vägar framåt för att minska lidandet.

– Argumenten för ett förbud mot dödandet av tuppkycklingar är många, och i Djurens Rätts senaste rapport presenteras en tydlig väg framåt för hur Sveriges politiker kan åstadkomma detta. Äggfabrikerna måste sluta se tuppkycklingar som skräp, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

I Sverige dödas nykläckta tuppkycklingar genom maceration (malning), gasning eller halsdislokation (vridning av nacken). Flera EU-länder – Tyskland, Frankrike, Österrike och Italien – har infört lagstiftningar som skyddar tuppkycklingarna från att dödas direkt efter kläckning, och Djurens Rätt anser det finns stora möjligheter för att liknande åtgärder genomförs i Sverige. Framöver kan även en heltäckande EU-lagstiftning för tuppkycklingarna komma att bli aktuell, vilket skulle kunna kräva att Sverige anpassar sig därefter.

– Djurskydd är en självklar del i hållbarhetsarbetet och det är oförsvarbart att föda upp kycklingar enbart för att slänga dem. Rapporten som Djurens Rätt publicerar idag är ännu ett bevis på att äggfabrikerna är ohållbara och att regeringen behöver agera, avslutar Camilla Bergvall.

Förutom ett förbud mot dödandet av tuppkycklingar, föreslås hållbara lösningar som ser till att kycklingarna slipper födas upp i djurfabriker. Könssortering av ägg är en möjlig lösning som lyfts fram i rapporten, men konsumtionen av ägg behöver också minska enligt Djurens Rätt.

Djurens Rätts förslag i korthet:

• Förbjud avlivning av tuppkycklingar till förmån för tidig könssortering av ägg
  • Främja införandet av metoder inom tidig könssortering av ägg i Sverige
  • Arbeta för heltäckande lagstiftning på EU-nivå
  • Förbjud produktionsinriktad avel som medför lidande
  • Främja växtbaserad produktion och konsumtion som ersätter ägg

Läs rapporten “Att sluta döda tuppkycklingar – lösningar och etiska aspekter” här.

Länkar

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.