Guld och försvunna miljoner i fokus för nya podden
Han har levt som Indiana Jones och drömt om att bli rik på guld. Men i stället har han dragit på sig miljonskulder, hamnat i skottlossning och blivit inlagd på sluten psykiatrisk avdelning. SvD:s nya dokumentärserie berättar historien om guldgrävaren Hans Söderström.
”Guldgrävarens vaskade miljoner” heter den nya serien från SvD:s dokumentärpodd Blenda. Och titeln är dubbeltydig. För samtidigt som 45-årige Hans Söderström faktiskt har hittat guld värt stora belopp, har han gjort av med ännu större belopp när han blivit lurad, bestulen eller bara gjort dåliga affärer.
– Det är klart att jag kan få panik. Jag har väl bränt kanske 100 miljoner, säger han själv.
Hans Söderström kommer från en guld- och ädelsten-letande familj i byn Lannavaara, tolv mil nordost om Kiruna. Han är uppvuxen på en gata som heter Guldvaskarvägen och har haft guldfeber ända sedan han var barn. Men som 20-åring lämnade han Sverige för att i stället leta guld i Ghana, eller ”Guldkusten” som det kallades en gång i tiden.
– Begreppet ”larger than life” tenderar att överanvändas, men Hasse Söderström är verkligen en sådan person. Under sina 25 år i Afrika har han varit med om allt från skottlossningar till möten med högt uppsatta politiker som vill ha hans råd, säger Christian Daun som är reporter i serien.
Han har följt Hans Söderström under sju års tid och besökt honom både i Lannavaara och Ghanas huvudstad Accra, där norrbottningen lever ett minst sagt dramatiskt liv. Han har blivit beskjuten och rånad, fått en hjärtinfarkt, utvecklat alkoholproblem, lagts in för sluten psykiatrisk vård och mottagit dödshot från arga investerare. I dokumentärserien intervjuas flera av de besvikna svenskar som gått in med pengar i hans guldprojekt, och som han nu har skulder till. Och det är inte bara de som jagar Söderström. Även Skatteverket kräver honom på flera miljoner kronor efter att han fört in fyra kilo guld i Sverige utan att skatta för det.
Hans familj bönar och ber att han ska ge upp och flytta hem. Ändå tänker han inte ge upp sin dröm: att framställa rättvisemärkt guld. Tvärtom. Han hävdar att han är närmare att förverkliga den än någonsin.
– På många sätt är det här en svensk Indiana Jones-historia, med ingredienser som vapen, blåsningar och portföljer som har lönnfack fyllda med kokain. Men samtidigt är serien också både komisk och rörande, säger SvD:s dokumentärredaktör Adam Svanell.
– Hasse är så bjussig med sina egna tillkortakommanden att man lätt glömmer hans förtjänster. Hans dröm om rättvisemärkt guld är svåruppnådd, helt klart, men banne mig inte omöjlig, säger Christian Daun.
Blenda är poddformatet där SvD släpper fristående dokumentärer i serieform. Bland de tidigare släppen finns ”Barnidolen och skandalerna” som är en granskning av den kontroversiella youtubern Pontus Rasmusson, ”Lyxvillans hemlighet” om mysteriet med tomma, rekorddyra Villa Söderås på Lidingö och ”Yoga girls vilda graviditet” där SvD följde influencern Rachel Bråthén när hon födde barn helt utan kontakt med vården.
Den nya serien ”Guldgrävarens vaskade miljoner” är producerad av Magnus Arvidson och Julia Wiraeus. Den består av två avsnitt och släpps i dag den 12 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christian Daun, reporter. Telefon: 0707-38 83 31. Epost: christian.daun@gmail.com
Adam Svanell, dokumentärredaktör. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum