V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.

Nooshi Dadgostar besökte under dagen Kvinnokliniken i Lund och träffade även fackliga företrädare från Vårdförbundet och Kommunal. Bristen på personal återkom gång på gång som samtalsämne, liksom omöjligheten att banta den kliniska verksamheten ytterligare utan att det skulle drabba patienterna.

- Det ingår i regionens uppdrag att se till att människor får sjukvård när de behöver det, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Det hotas idag av regionstyrets hårda nedskärningar i en vård där det redan är långa köer till behandling, där brist på personal har lett till vårdskador och där det är svårt att rekrytera till en arbetsmiljö med alltför tuffa villkor. Regeringen och regionstyret sätter alltför snäva ekonomiska ramar i sjukvårdens budget och genomför nedskärningar som drabbar patienter och personal. Det försvårar inte bara för oss att få vård idag utan även framåt, menar hon.

Under de senaste mandatperioderna har budgetplaneringen skett helt utifrån regionens ekonomiska förutsättningar: De resurser som finns fördelas utan någon hänsyn till behov. Ett regionstyre gör alltid sina prioriteringar utifrån de ramar det fastställer genom skattesatsen, men när invånarnas vårdbehov inte kan tillgodoses uppfyller inte regionen sitt grundläggande uppdrag enligt hälso- och sjukvårdslagen.

I regionens historia har principen varit att behov och ekonomiskt utfall har tillåtits vara en del i processen, men det upphörde man med.

- Det är en modell som Region Skåne behöver ta sig tillbaka till och göra än mer tydlig. Pengar måste fördelas på ett sätt som gör att vården får de resurser som krävs. Regiondirektören behöver sammanställa vårdbehoven idag och framåt, och sedan behöver ekonomin planeras utifrån det, avslutar Alexandra Thomasson.

Ladda ned bild

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.