Vänsterpartiet Malmö

Uppmärksamma den 15 mars - FN:s dag mot islamofobi

FN:s generalförsamling fattade år 2022 beslut om att låta den 15 mars vara en internationell dag för att bekämpa islamofobin. Redan nu arrangerar Malmö stad tillsammans med civilsamhället ett uppmärksammande av den 15 mars. Vänsterpartiet anser dock att det är av vikt att genom politiskt beslut fastställa att Malmö stad årligen skall erkänna och uppmärksamma den 15 mars, oavsett politiskt styre.

Anfal Mahdi och Maria Dexborg, foto Emmalisa Pauly, beskurna bilder

- I dagens Sverige kan vi se hur rasismen och normaliseringen av rasism ökar. Islamofobin är en brutal verklighet där muslimer och muslimska civilsamhället och institutioner lever i en utsatthet. Såväl barn som vuxna drabbas av islamofobi, säger Maria Dexborg (V) ersättare i kommunfullmäktige och en av motionärerna.

Att erkänna och uppmärksamma den 15 mars innebär ett officiellt ställningstagande och ansvarstagande som kan göra skillnad för Malmöborna, inte minst de som är muslimer. Genom att fatta ett politiskt beslut i kommunfullmäktige åligger det staden att årligen erkänna och uppmärksamma den 15 mars oavsett vilket politiskt styre som finns.

- I Malmö har vi upplevt hur muslimska begravningsplatser har vandaliserats, koranbränning, rasprofilering av muslimska ungdomar och attacker mot muslimer, inte minst mot kvinnor, med slöja. Mot bakgrund av att vi i Sverige har religionsfrihet, en av våra grundlagar, så är angrepp mot muslimer eller mot moskéer attacker mot den svenska demokratin. Det vill vi motverka, avslutar Anfal Mahdi (V) oppositionsråd som också skrivit under motionen.

Följ Vänsterpartiet Malmö

Senaste pressmeddelandena från Vänsterpartiet Malmö