TCYK får en miljon till gröna jobb på kyrkogårdar

Även i år har Trädgårdsnäringens centrala yrkeskommitté, TCYK, beviljats medel från Arbetsförmedlingen för att på olika sätt bidra till att fler kommer i arbete inom utemiljöområdet. Nytt för i år är att en miljon kronor av statsbidraget har öronmärkts för ett projekt som rör just begravnings- och kyrkogårdsverksamhetens kompetensförsörjning.

två händer som letar ogräs i rabatt intill böamdf ammat en ljungplanta.
Grön sektor, en sektor med kommande omfattande pensionavgångar och stort rekryteringebehov. Foto: Kent Eng Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Projektet ska framförallt främja etableringen av nyanlända på arbetsmarknaden genom att skapa insteg till arbete på begravningsplatser över hela landet. Förhållningssättet utgår ifrån Marymetoden, en utarbetad bemötandemetod och etablerad struktur för arbetsträning och/eller praktik inom Svenska kyrkan. I förlängningen kan projektet mycket väl komma även andra målgrupper till del.

Förutom att uppdatera det specifika yrkesbevis som rör kyrkogårdsarbete ska TCYK genom riktad information också bidra till att arbetsgivare inom Svenska kyrkan får upp ögonen för vilka möjligheter till rekrytering som finns genom samarbete med exempelvis arbetsförmedling och utbildningsanordnare.

–Inte minst bland grupper som står långt ifrån arbetsmarknaden – och som därmed utgör en oprövad resurs för en näring där stora pensionsavgångar väntar inom kort. Det förklarar Mattias Elofsson, ordförande TCYK och till vardags kyrkogårdskonsulent på SKKF, Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund.

–Projektet kommer därmed bidra till att skapa en hållbar kompetensförsörjning där alla människor ska kunna komma till sin rätt, fortsätter han.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, utgör en av parterna inom TCYK och gläds åt de öronmärkta projektpengarna:

–Det gemensamma projektet kommer att göra nytta för arbetsgivarna genom att de som genomgår utbildningen inom ramen för Marymetoden får ett kvalitetssäkrat yrkesbevis och därmed ökar sina chanser rejält till en anställning. Det säger Birgitta Ödmark, vd för Skao.

– Projektet kommer också ge arbetsgivarna en bredare plattform för rekrytering till arbeten inom kyrkogårdsförvaltningen. Vidare innebär det också en pusselbit i kvalitetssäkringen av Marymetoden, som vi inom arbetsgivarorganisationen ser värdet av att bidra till.

Fakta om TCYK

TCYK är en paraplyorganisation för branschorganisationer och arbetsmarknadsparter som samverkar kring kompetenskrav inom utemiljöbranschen, dit arbete på begravningsplatser hör. utemiljöbranschen.  TCYK är, via parterna, huvudman för branschens valideringsmodell.

De nationellt accepterade yrkesbevisen ger individen ett dokument som styrker hens yrkeskompetens. Yrkesbevisen utgör samtidigt ett stöd för arbetsgivare som rekryterar. Yrkesbevisen säkrar på så sätt en seriös och hållbar utemiljöbransch.

Fakta om MARY-metoden

De fyra bokstäverna står för meningsfullhet, arbetsgemenskap, rehabilitering och yrkesstolthet. Det kan beskrivas som en bemötandemetod som syftar till att med hjälp av utbildade handledare stötta långtidsarbetslösa på vägen mot egenmakt, hälsa och egen försörjning. Den första Mary-verksamheten startade i Lindesbergs församling för mer än tio år sedan. Numera återfinns metoden i ett trettiotal församlingar.

Birgitta ÖdmarkVD för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Birgitta Ödmark, vd för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation
Birgitta Ödmark, vd för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation
Ladda ned bild
två händer som letar ogräs i rabatt intill böamdf ammat en ljungplanta.
Ladda ned bild
Kvinna i mörka arbetskläder, keps och glasögon rensar ogräs i rabatt intill gravsten.
Aksel Öskan rensar ogräs. Hon är erfter sin praktik säsongsanställd i Uddevalla kyrkogårdsförvaltning.

Länkar

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, är en arbetsgivar- och serviceorganisation med unik kunskap om Svenska kyrkans verksamheter. Vi biträder församlingar, pastorat och stift i deras roller som arbetsgivare genom att

• teckna avtal, löner och arbetsvillkor för Svenska kyrkans cirka 22 000 anställda
  • biträda och företräda de drygt 600 medlemmarna vid avtalstvister
  • erbjuda ett brett utbud av utbildningar, medlemsaktiviteter och ledarskapsprogram, på plats, på distans och online
  • erbjuda rådgivning inom avtals-, arbetsrätts- och arbetsmiljöområdet
  • driva utvecklingsfrågor som gagnar medlemmarna.

Vår verksamhet ska bedrivas utifrån våra medlemmars behov inom arbetsgivarområdet. Medlemsnytta i framkant.