Ny rapport – Två förslag som motverkar utnyttjande av utländsk arbetskraft

Ett kännbart skadestånd för arbetsgivare som inte följer sina åtaganden enligt arbetsrättslig lag, samt en utökad möjlighet för arbetskraftsinvandrare att stanna i Sverige för att kunna driva en rättslig tvisteprocess. Det är förslagen som TCO presenterar i nya rapporten Ökad trygghet för arbetskraftsinvandrare.

Rapporten Ökad trygghet för arbetskraftsinvandrare

De svenska reglerna för ett arbetstillstånd ställer krav på att det ska finnas ett anställningsavtal och att lönen och villkoren för anställningen ska nå upp till en viss nivå. Om det i efterhand visar sig att arbetsgivaren inte har följt de åtaganden enligt lag, kollektivavtal eller det anställningsavtal som låg till grund för arbetstillståndet innebär det att arbetstillståndet ska återkallas eller en förlängning av tillståndet nekas. För arbetskraftsinvandrare betyder det att de kan förlora sin rätt att arbeta och vistas i Sverige på grund av brister som en arbetsgivare är ansvarig för.

I rapporten Ökad trygghet för arbetskraftsinvadrare föreslår TCO förändringar som innebär att det blir
lättare för arbetskraftsinvandrare att hävda sin lön och sina avtalsbaserade villkor, och svårare för oseriösa arbetsgivare att utnyttja arbetskraftsinvandrare. Rapporten vittnar också om ett fackligt engagemang och att stödet från fackförbund varit viktigt för invandrad arbetskraft.

– De flesta arbetskraftsinvandrare inom TCO-förbunden arbetar för seriösa arbetsgivare och upplever sällan problem med lön eller rättigheter. Men ett fåtal har inte samma tur. För dem uppstår ytterligare problem genom att den svenska migrationslagstiftningen och arbetsrättslagstiftningen fungerar dåligt tillsammans. Det skapar en otrygghet för de människor som har kommit till Sverige för att arbeta och är något som vi måste sätta stopp för, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

Två förslag för ett stärkt skydd för arbetskraftsinvandrare

Rapporten lämnar två förslag till hur dagens regler för arbetstillstånd kan kompletteras för att motverka problemen för utsatta arbetskraftsinvandrare att hävda sina rättigheter:

• Inför ett förstärkt skadestånd till arbetskraftsinvandrare vars arbetsgivare inte följer de åtaganden enligt arbetsrättslig lag, kollektivavtal eller anställningsavtal som har legat till grund för beviljandet av arbetstillstånd eller som läggs till grund för förlängt arbetstillstånd.
  • Inför en möjlighet för arbetskraftsinvandrare att stanna i Sverige för att kunna genomföra en rättslig tvisteprocess med anledning av brott mot de arbetsrättsliga villkor som lagts till grund för arbetstillståndet.

– Våra förslag ger även fler incitament till arbetskraftsinvandrare att vända sig till en fackförening. Genom att bli medlem i en fackförening får fackföreningen möjlighet att hjälpa arbetskraftsinvandrare och bättre förutsättningar att teckna kollektivavtal med arbetsgivare som tidigare saknat ett kollektivavtal, Säger Therese Svanström.

Läs rapporten på tco.se.