Transportföretagen

Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023

Dela

Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.

Två av tre företag hade en fortsatt ökad omsättning inom beställningstrafiken, något lägre än året före, men ändå en mycket stor andel. Inom researrangörsverksamheten har dock endast en knapp tredjedel av företagen sett en ökning, medan över hälften hade en oförändrad omsättning jämfört med 2022. För en femtedel av företagen minskade researrangörsverksamheten.   

”Beställningstrafiken, och då främst inom Sverige, har vi tydligt sett varit den stora motorn för turistbussföretagen efter pandemin, och den starka utvecklingen har fortsatt under 2023. Vad gäller paketresorna så är det främst Europaresorna som släpar efter, och det är där volymerna historiskt har funnits”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.   

Två av tre företag anger också fortsatt att de i olika utsträckning fått tacka nej till uppdrag på grund av personalbrist.  

”Siffrorna har rört sig lite åt rätt håll, men personalbristen är ett fortsatt stort problem som branschen brottas med. Turist- och beställningstrafiken har också större säsongsvariationer och är beroende av medarbetare som inte arbetar heltid, vilket är särskilt utmanande på både kort och lång sikt”, fortsätter Anna Grönlund.  

Inflation, orimliga så kallade miljözoner och reservdelsbrist oroar 

Företagen fick också svara på frågan om vad de tror om utvecklingen närmsta fem åren. Två av tre företag tror att beställningstrafiken kommer öka, bara ett av tio att den kommer minska. För researrangörsverksamheten tror nära hälften att den kommer öka, medan resterande tror på oförändrad eller minskad omsättning.  

”Det var ganska väntat att synen på framtiden varierar, eftersom vi fortsatt har många orosmoln i omvärlden – från inflation, verklighetsfrämmande miljözonskrav och fortsatt brist på reservdelar till EU-förslag som ställer ytterligare krav på paketresearrangörer, något som skulle slå mycket hårt mot mindre företag. Branschen behöver långsiktiga och rimliga förutsättningar som kan skapa lugn och ro för företagen att utveckla sina verksamheter och ta hand om sina gäster – det de är bäst på”, avslutar Anna Grönlund.  

Läs hela rapporten här  

Nyckelord

Kontakter

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi drygt 250 medlemsföretag med cirka 26 000 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Läs mer på sverigesbussforetag.se

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Stor framgång för åkerier och bussföretag28.6.2024 11:45:52 CEST | Pressmeddelande

Som en trevlig sommarpresent kom idag förslag om ändringar i reglerna för kör- och vilotider. I promemorian föreslås att åkerier och bussföretag ska kunna få en varning av Transportstyrelsen istället för sanktionsavgift om en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna. Ett annat förslag är att sanktionsavgiften för så kallade otillåtna kortuttag tas bort. Två viktiga ändringar som Transportföretagen efterfrågat länge.

Konsekvensanalys av nya krav på upphandlingar av busstrafik20.6.2024 09:18:26 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport - sammanställd av konsultbolaget EY - för att ge underlag för en saklig diskussion kring hur landets regioner vid upphandling av elbussar och batterier ska klara av att kombinera krav på strikt social hållbarhet utan att backa omställningen till en klimatsmart transportsektor och uppsatta klimatmål. -När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vVd Sveriges Bussföretag.

Flygbranschen tar ställning med ny policy mot störande passagerare19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka. Antalet incidenter relaterade till stökiga flygpassagerare – som riskerar flygsäkerheten – har ökat de senaste åren. Trenden syns i Sverige, i våra grannländer och globalt. Därför har den samlade flygbranschen i Sverige beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar, som på sikt minskar antalet incidenter med just stökiga flygpassagerare.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye