Kartläggning visar: Bristande insyn på de sista minkfarmerna

Under 2023 genomfördes en djurskyddskontroll på en av de 18 kvarvarande minkfarmerna i Sverige. Farmen var redan nedlagd, vilket innebar att endast tomma burar, och inga levande minkar, kontrollerades. Detta enligt en kartläggning som Djurens Rätt har gjort.

Kartläggning visar: Bristande insyn på de sista minkfarmerna.
Kartläggning visar: Bristande insyn på de sista minkfarmerna. Bild: Shutterstock

När Djurens Rätt begärde att få tillgång till Länsstyrelsens underlag för djurskyddskontroller på minkfarmer under 2023, visade det sig att endast en kontroll hade genomförts. Kontrollen gjordes på en redan nedlagd farm som tidigare har uppvisat stora djurskyddsbrister. Länsstyrelserna ska i genomsnitt kontrollera 10 % av alla djuranläggningar i Sverige varje år, men det har bevisligen inte gjorts för minkfarmerna under 2023. Enbart tomma burar kontrollerades, och inga levande djur.

– Förhållandena på Sveriges minkfarmer är oacceptabla och de har varit helt utan tillsyn under 2023. Regeringen behöver hålla sitt löfte om att samtliga minkfarmer ska läggas ned i år, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Farmen som kontrollerades under 2023 var tidigare Sveriges största minkfarm. Trots att den gick i konkurs fortsatte verksamheten under bristfälliga förhållanden – fram tills att den till slut lades ned.

Djurens Rätts kartläggning illustrerar ett bristfälligt system där kontroller på minkfarmer har uteblivit, vilket kan anses vara oroande med tanke på den höga risk för djurskyddsbrott som är förknippad med industrin. Dålig lönsamhet och kommande avveckling kan dessutom komma att förvärra farmernas skötsel av de djur som fortfarande är kvar. Under 2022 hade 100 % av de tre genomförda kontrollerna djurskyddsbrister, och under 2021 genomfördes inga djurskyddskontroller.

– Minkar i små gallerburar hör inte hemma i ett land som vill göra anspråk på att ha världens bästa djurskydd. De uteblivna kontrollerna borde få varningsklockor att ringa hos regeringen. Nu måste det utlovade avvecklingsstödet betalas ut snarast så att samtliga farmer lägger ned innan avelssäsongen påbörjas, avslutar Camilla Bergvall.

De sista farmerna i Sverige

I september utlovade regeringen ett avvecklingsstöd och en utredning för att på sikt förbjuda samtliga pälsdjursfarmer i Sverige. Mycket tyder på att det kommer att leda till en nedläggning av de sista minkfarmerna under 2024. Det finns dessutom möjligheter att förbjuda all pälsdjursuppfödning i EU.

Fur Free Europe är ett europeiskt medborgarinitiativ som initierats av bland annat Djurens Rätt. Över 1,5 miljoner medborgare i Europa skrev under initiativet, vilket innebär att EU-kommissionen måste ta ställning till lagstiftningsförslaget. En utredning pågår i detta nu.

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.