Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn rekryterades till Svenska Dagbladet som chef för politikredaktionen 2021 och har sedan januari i år varit tillförordnad redaktionschef, med ansvar för nyhetsarbetet. Nu blir han permanent i den rollen.
– Erik är en erfaren och klok publicist, och en ödmjuk och lyssnande chef. Han är dessutom en idérik och nytänkande person som kommer att utveckla SvD:s nyhetsjournalistik, så att den blir än mer relevant och angelägen för våra läsare och lyssnare. Jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta samarbetet, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet.
Erik Hedtjärn har tidigare arbetat på Sveriges Radio i olika roller – som reporter, producent, programutvecklare och tf redaktionschef på P3 Stockholm. Han har också vunnit Stora journalistpriset för en dokumentär om Håkan Juholt. Som chef för politikredaktionen på Svenska Dagbladet har han haft en viktig del i tidningens framgångsrika satsning på politikbevakning.
– Vi har på SvD på senare år prisats flera gånger för vår berättande journalistik, i både ljud och text, och vi har stora ambitioner framåt, inte minst inom podcast. Att Erik har djupa kunskaper om och en fingertoppskänsla också för berättande journalistik är därför en stor tillgång, säger Lisa Irenius.
Erik Hedtjärn konstaterar att han under 20 år som journalist har gjort mycket, men att jobbet som tillförordnad redaktionschef på SvD har varit det roligaste hittills.
– Det är så många kloka och drivna journalister på den här redaktionen. Vi vill så mycket och är så sugna på att ta tidningen vidare. Att nu också på riktigt kliva in i rollen som redaktionschef känns fantastiskt, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn blir nu en av SvD:s två redaktionschefer. Den andra rollen som redaktionschef innehas av Daniel Kederstedt, som har särskilt fokus på läsaraffären och nya redaktionella satsningar.
– Mitt uppdrag är att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. SvD har funnits i 140 år. Det är en stolt tradition och ett stort ansvar. Vi ska göra en journalistik som följer med tiden och möter nya läsarnas behov idag och imorgon. För mig är det tydligt att SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken, säger Erik Hedtjärn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Erik Hedtjärn, redaktionschef, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum