Alecta Fastigheter tar Ruby Hotels till Sverige - öppnar sitt första hotell i Skandinavien vid Fridhemsplan

Designhotellkedjan Ruby Hotels väljer att etablera sig i Stockholm. Ruby Hotels har en stark expansion i Europa med 17 hotell och ytterligare 9 i pipeline och öppnar nu sitt första hotell i Skandinavien vid Fridhemsplan.

Fridhemsplan är en av Stockholms största kollektiva knutpunkter och en plats som flödar av liv med närhet till park och vatten. Alecta Fastigheters ambition är att omfamna platsens potential och skapa en ny destination i Stockholm. Väktaren 35 på Drottningholmsvägen utvecklas därför med en mix av verksamheter där den ena halvan av byggnaden blir hotell och den andra kontor. Fastigheten byggs på med två våningar där det översta planet på våning 11 blir en takrestaurang med panoramautsikt över Stockholms landmärken och takåsar.

- Vi är stolta och glada över att Ruby Hotels etablerar sig vid Fridhemsplan, tillsammans kan vi forma och berika platsen över dygnets alla timmar. Ruby ser liksom vi potentialen och gemensamt lyfter vi platsen såsom den förtjänar. Nu ska vi hitta rätt restauratör för takrestaurangen som vill bidra till att göra Fridhemsplan till en given destination i Stockholm, säger Helena Ågren Affärsansvarig Stadsutveckling hos Alecta Fastigheter och ansvarig för utvecklingen av fastigheten.

Ruby Hotels har under en tid velat etablera sig i Sverige och ser en stor potential i det nya Fridhemsplan som växer fram. Hotellet på närmare 8000 kvm kommer innehålla 187 rum, restaurang, café och bar. Våren 2026 kommer både tillresta och stockholmare kunna välkomnas till det nyöppnade hotellet. Hotellet designas med den yttersta omtanke om gästens upplevelse, trivsel och välbefinnande och hotellrummen har planerats tillsammans med sömnforskare för att säkerställa en god nattsömn.

-Vi är tacksamma över förtroendet och oerhört glada att komma in på den skandinaviska hotellmarknaden i detta unika projekt. Vi kommer nu fokusera på att bygga en stark närvaro och föra vår Lean Luxury-filosofi till Stockholm. Med en slimmad organisationsstruktur och fokus på det väsentliga erbjuder vi modern och prisvärd lyx för den stil- och prismedvetna kunden, säger Elena Günther-Jakobs, Senior Manager Development at Ruby.

Anna Fager Persson, ansvarig extern kommunikation
Tlf: 0709-803209
Mail: anna.fagerpersson@alecta.se

Fakta om utvecklingsprojektet Väktaren 35

Väktaren 35 är byggd 1964 och en fastighet präglad av sin tid, med fina materialval och en fasad med goda arkitektoniska kvaliteter att bevara. Den total byggnadstekniska arean är 21 700 kvm varav uthyrbar area är 17 200 kvm inklusive garage. I samband med ombyggnaden av fastigheten byggs fastigheten på med en tillbyggnad motsvarande cirka 3400 kvm BTA.

Projektet innefattar följande:

• Att utveckla Väktaren 35 till en mixed use-fastighet med hotell, restauranger, handel, kontor, bar och café. En takrestaurang på plan 11 med panoramavy över Stockholm. Åhléns kommer efter ombyggnaden tillbaka till den lokal de hyr idag
  • En satsning som öppnar upp huset och gör det mer publikt och tillgängligt, som skapar ett liv över dygnet i syfte att stärka känslan av upplevd trygghet
  • Påbyggnad i trä, fasad kläs med keramiska plattor som samspelar fint med befintlig fasad
  • Stort fokus på att bevara, återbruka och förädla. Ambitionen är att fastigheten ska klassas enligt Breeam Bespoke Outstanding

Om Ruby Hotels

The Munich-based Ruby Group under the leadership of founder and CEO Michael Struck is breaking new ground with its Lean Luxury philosophy. With a lean organisational structure and concentration on the essentials, Ruby succeeds in creating a contemporary, affordable form of luxury for modern, cost and style-conscious customers. Founded in 2013, the Group already operates 17 Ruby hotels across Europe, with a further nine hotels under construction or in the planning phase. Ruby also offers Ruby Workspaces in Munich, Hamburg, Dusseldorf, Amsterdam, and Vienna – perfectly equipped workplaces and a creative atmosphere with access to an inspiring office community. Financially strong partners support Ruby’s expansion. ECE Group; the Austrian Soravia Group; Franger Investment, a German family office; Ocean Link, a private equity fund; the entrepreneur Michael Hehn; and Michael Struck jointly hold the company shares.

Om Alecta Fastigheter