Förhandlingen om hyror 2024 mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter AB (Kfast) är klar

- Det har varit av yttersta vikt att hitta en balanserad lösning som gynnar både bolaget och hyresgästerna med tanke på den fortsatt utmanande omvärldssituationen, säger Patrik Wunderlich, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Under förhandlingarna har Hyresgästföreningen framhållit den pågående levnadskostnadskrisen för hyresgäster, med ökade kostnader för hushållen. Trots initiala krav från Kfast om en höjning på 9,8 procent, och tuffa förhandlingar har båda parter visat kompromissvilja för att nå en acceptabel överenskommelse.

- Den här överenskommelsen är en nödvändig avvägning mellan att säkerställa en stabil ekonomisk grund för fastighetsägaren och samtidigt mildra påfrestningen för hyresgästerna i en orolig och tuff tid. Jag tycker det är värt att notera att vi lyckats undvika retroaktiva hyreshöjningar, för de skulle ha varit extra betungande med tanke på den nuvarande situationen, tillägger Patrik Wunderlich.

Kontakt: Patrik Wunderlich, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt
Tel: 010–459 15 14  eller e-post: patrik.wunderlich@hyresgastforeningen.se