Så vill svenskarna vara klädda till sin sista vila
Kläder och stil är viktigt för de flesta, ett sätt att uttrycka sin personlighet och vem man är – både under livet och när man ska begravas. Men när det kommer till den sista vilan är det få som tänker på att skriva ner sina önskemål till anhöriga. Därför lanserar nu Fonus ett initiativ som uppmuntrar svenskarna att forma sin sista vila med sin personliga stil. "Det är ditt liv, dina val, ditt avsked", säger Conny Sohlberg på Fonus.
Varannan person (52 procent) tycker att deras kläder och klädstil är viktiga för dem och var sjätte person (14 procent) vill påverka vilka kläder de begravs i. Men, det många inte tänker på är att det är viktigt att få ned sina tankar om hur man vill ha det innan man går bort, exempelvis i Vita Arkivet. Inte bara för sin egen skull, utan även för anhöriga. Därför har Fonus tagit fram ett nytt initiativ, Vila i stil, för att visa möjligheten som finns att göra personliga val till sin begravning som representerar den person man var i livet.
- När folk fyller i Vita Arkivet blir de ofta förvånade över hur många personliga val de kan göra. De flesta tror att det endast handlar om valet mellan gravsten och minneslund eller om man vill begravas i urna eller kista, men det finns många fler beslut att fatta, som val av blommor, musik och begravningskläder. Det är genom detaljvalen vi kan visa vilka vi är, vad som varit viktigt, och vad vi vill bli ihågkomna för. Dessutom är planeringen en enormt stor kärlekskram till de anhöriga som slipper undra över hur den avlidne hade velat ha det, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Vad man vill bära till sin sista vila skiljer sig något åt bland svenskarna. Det vanligaste är att man vill ha på sig sitt favoritplagg (32 procent), något som man förknippar med ett fint minne (21 procent) eller ett festligt plagg (9 procent). Men det finns också de som väljer några mer otippade alternativ som pyjamas (3 procent), bröllopskläder (1 procent) eller helt nakna – en önskan som är vanligare bland män (5 procent) än bland kvinnor (1 procent).
Plaggen som svenskarna helst vill begravas i
- Sitt favoritplagg (32 procent)
- Något som man förknippar med ett fint minne (21 procent)
- Ett festligt plagg (9 procent)
- En pyjamas (3 procent); helt naken (3 procent); något som man ärvt eller fått av en närstående (3 procent)
- Helt nya kläder (2 procent)
- Sina bröllopskläder (1 procent)
Baserad på frågan: Om du fick välja, vad skulle du vilja ha på dig när du begravs? (flervalsfråga)
Om Vita Arkivet
Vita Arkivet är en tjänst där man kan skriva hur man vill ha sin egen begravning och annan viktig information som man vill att de anhöriga ska veta den dagen man inte längre finns. Vita Arkivet är kostnadsfritt och kan fyllas ifrån 16 års ålder.
Om undersökningen
Sifo-undersökningen genomfördes av Kantar Sweden på uppdrag av Fonus för att undersöka svenskarnas inställning till döden och begravning. 4 512 respondenter i åldrarna 18-79 år har svarat på undersökningen mellan den 25 januari och 6 februari 2024.
Nyckelord
Kontakter
Elvira AnderssonPresskontakt
Tel:073 54 12 701elvira.andersson@gknordic.comBilder
Dokument
Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Allt fler tände digitala ljus under allhelgona4.11.2024 09:13:40 CET | Pressmeddelande
Under allhelgonahelgen samlades människor över hela Sverige vid kyrkogårdar och minnesplatser för att tända ljus och hedra sina nära och kära som gått bort. För sjätte året i rad hjälpte Fonus dem som inte själva hade möjlighet att tända ljus, samtidigt som initiativet med den digitala ljuständningen fortsatte att växa.
Fonus hjälper fler att minnas sina nära och kära under allhelgona15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
För många är allhelgonahelgen den tid på året då vi ägnar extra mycket tanke åt dem vi har förlorat. För sjätte året i rad hjälper Fonus till att tända ljus på grav- och minnesplatser för dem som inte själva har möjlighet. Som förra året, finns även i år möjlighet till digital ljuständning – över hela världen.
Ny undersökning visar: sorgen efter husdjur är lika stor som efter andra familjemedlemmar16.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Husdjur har en speciell plats i våra liv, och när de går bort kan sorgen vara lika stor som när en nära anhörig lämnar oss. För att ge djurägare en plats att minnas och sörja sina husdjur, instiftade Fonus därför Alla djurhelgons dag. Nu, för andra året i rad, arrangerar begravningsbyrån en ljusceremoni för att hedra bortgångna husdjur.
Svenskarna säger nej till digitala kopior av avlidna12.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med hjälp av AI är det möjligt att bygga “nekrorobotar” – kopior av människor som en gång levt. Men frågan är om vi verkligen vill det? En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att en stor majoritet svenskar säger nej till att använda AI-teknik för att återskapa och interagera med digitala versioner av avlidna, och endast sju procent kan tänka sig att själva bli återskapade.
Låtarna svenskarna väljer till sin begravning27.5.2024 08:36:33 CEST | Pressmeddelande
Lalehs ”En stund på jorden” är den mest önskade låten när svenskarna får välja musik till sin begravning. Men det finns också en del oväntade alternativ med på listan, såsom ”Highway to Hell”, ”Fattig bonddräng” och ”This Is the Way”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum